Ga naar hoofdinhoud

Reining schrapt alle ritten op Groot-Brittannië

Reining Transport doet precies wat al zo veel andere transporteurs roepen: het transportbedrijf stopt met rijden op Groot-Brittannië vanwege het verstekelingenprobleem. Een stap met gevolgen, want het Verenigd Koninkrijk maakt zo’n tien procent uit van Reinings werk uit. Dat zegt directeur Gerrit Hes in de Telegraaf.

Hes is er helemaal klaar mee: “Ik wacht niet tot de eerste doden of ernstig gewonden vallen. Ik demp de sloot precies op het moment dat het kalf nog niet verdronken is. Er is de laatste jaren niets veranderd in Calais. Het wordt juist van kwaad tot erger. Niet alleen in Frankrijk is het opletten geblazen, ook in België en zelfs hier in Nederland proberen illegalen inmiddels aan boord te komen.”

Het probleem moet omvangrijk zijn, want de stap van Reining is geen kleine. “We rijden met driehonderd combinaties door Engeland, het maakte zo’n tien procent van ons werk uit. Maar het is niet meer te doen. Onze chauffeurs werden bedreigd met stokken, de stenen vlogen door de voor- en zijruiten en de rijders moesten echt alles op alles zetten om niet belaagd te worden.”

Niet alleen in Calais, maar ook ruim daarbuiten doet het verstekelingenprobleem zich voelen, zegt Hes. Hij heeft de adviezen van TLN uitstekend opgevolgd, maar het hielp niet. “Natuurlijk hebben we maatregelen getroffen en chauffeurs geïnstrueerd in een straal van 250 kilometer rond Calais niet te tanken, te stoppen en zo meer. Maar de migranten hebben dat ook door en komen zelfs naar België en zelfs naar ons land om dan maar eerder aan boord te kunnen klimmen. Het is een kat-en-muisspel waaraan wij niet meer willen deelnemen. Pas als Europa zijn zaken voor elkaar heeft, zullen we het heroverwegen.” Hes vindt dat de transportsector te weinig gesteund wordt en zelfs als dader wordt gezien: “De rekening van het vluchtelingenprobleem wordt wel heel erg in onze voeten geschoven, terwijl wij er part noch deel aan hebben. Wij rijden te goeder trouw door Europa, maar worden behandeld als mensensmokkelaars. Dat is toch absurd.”

Bron: De Telegraaf

3 reacties op “Reining schrapt alle ritten op Groot-Brittannië

  • Taeko

    Ik kan Reining geen ongelijk geven, werkelijk ongelofelijk dat chauffeurs daar met veel stress langs moeten, en dan kom je in de file te staan en red je het niet zonder tussenstop te maken vlak voor Calais nee dank je. 15 jaar geleden was het al heel erg naar wat ik er nu van begrijp is dat het gewoon volledig uit de hand is gelopen

    Respect voor deze zware beslissing van Reining. En overheid is het niet “Safety first?”.

  • F. O.

    Misschien een idee om volautomatisch stikstof in de laadruimte te spuiten zodra de deuren zijn open geweest. Na pakweg 3 minuten na opening stikstof laten vernevelen en vervolgens vlak voor de scanner of direct na binnenkomst de stoffelijke overschotten dumpen. Wel een waarschuwingsbord maken bij de versluiting dat stikstof automatisch vermeld wordt in de laadruimte. Men weet en kent dan in ieder geval de consequenties zodra men zonder toestemming de laadruimte betreed.

  • ervaringsdeskundige

    Taeko krijg je betaald door Reining voor je reactie?
    Om nu respect te roepen en een zware beslissing, gaat mij toch echt te ver.
    Het zal een beslissing zijn, vanwege de nadelige financiele gevolgen voor Reining, ik noem dat eerder een verstandige beslissing.
    Het zal Reining een worst wezen of zijn Hongaarse/Litouwse/Poolse daar problemen mee hebben, zolang het Reining maar geen extra geld kost.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer