Met ingang van 1 oktober is Christian Levin, de CEO van Scania, ook eindverantwoordelijk voor Traton, de holding waar MAN, Navistar, Scania en Volkswagen Caminões e Ônibus onder vallen. Het is volgens Levin een bewuste en logische keus om een merk-CEO ook groeps-CEO te maken.
De aanstelling van Levin betekent dat Traton CEO Matthias Gründler vertrekt. Ook CFO Christian Schulz mag naar de uitgang. Hij wordt opgevolgd door Annette Danielski.
Christian Levin begon zijn carrière in 1994 als management trainee bij Scania en heeft sindsdien diverse managementfuncties bij Scania bekleed. Levin heeft uitgebreide internationale werkervaring en heeft een Master of Science-graad in Werktuigbouwkunde van het Koninklijk Instituut voor Technologie in Stockholm. Voordat hij in februari 2021 Scania CEO werd, was hij gedurende twee jaar Chief Operating Officer (COO) van de Traton Group en daarvoor was hij Executive Vice President en Hoofd Sales & Marketing bij Scania.

“Ik ben vereerd dat ik de rol van CEO van Traton op mij kan nemen en tegelijk de functie van CEO van Scania kan blijven uitoefenen. In de toekomst zal de focus liggen op de transformatie van de activiteiten naar nieuwe technologiegebieden en geografische regio’s, en op het benutten van verdere synergieën door modularisering en schaalbaarheid. De evolutie van de groep gaat verder en bouwt voort op de Traton-strategie die het huidige managementteam heeft opgesteld en die nu in een andere versnelling wordt gezet. De strategie omvat een sterkere focus op duurzaamheid, niet in het minst door e-mobiliteit, digitalisering en connectiviteit; verdere integratie van Navistar en groei op de Noord-Amerikaanse markt, alsook verdere investeringen in China in de komende jaren. Deze verandering zal in de loop van de tijd uit verschillende stappen bestaan en tegen het einde van het jaar zal een vollediger plan worden voorgesteld”, aldus Levin.

Op zijn eigen LinkedIn zegt Levin: “ Dit is een langetermijnaanpak en als zo’n kans zich voordoet, gaan er een miljoen gedachten door je hoofd. Maar na zeer constructieve gesprekken met onze eigenaars, gebaseerd op openheid voor creatieve oplossingen en het idee dat het heel zinvol is om een merk-CEO als groep-CEO te hebben, kwamen al die gedachten vrij snel bijeen in een JA. Ik heb het grootste deel van mijn carrière bij Scania doorgebracht, waar ik ’s werelds meest winstgevende vrachtwagen- en busbouwer heb geleid. Ik heb ook bij Traton gewerkt op de nog jonge weg die het bedrijf is ingeslagen en bij de ontwikkeling van de strategie waarop we in de toekomst zullen voortbouwen. Bij Traton heb ik ook de ware kracht van elk van de merken van de groep leren kennen. Ik heb tijd doorgebracht bij MAN in München, bij Navistar in Lisle en bij Volkswagen Caminões e Ônibus in Resende en ik heb de technologie en de methodes leren kennen en de mensen leren kennen. Het was geweldig om donderdag contact te leggen met de teams van elk merk, toen ik zeer goede ontmoetingen had met zowel vakbonden als management. De teamgeest is over de hele linie sterk en dat vind ik geweldig, want het is begrijpelijk dat nieuws als dit veel vragen oproept. Het mandaat dat ik nu heb is duidelijk en misschien zelfs ongewoon sterk. We zullen ons concentreren op het creëren van de juiste voorwaarden voor een betere winstgevendheid door modularisering en schaalvergroting. Zoals we in het verleden hebben besproken, zullen we de beste technologische ontwikkeling van elk merk inbrengen, en we zullen die inbouwen in de systematische modularisering die al decennialang een succesvol recept is voor Scania.”