TNT heeft woensdag het eerste volledig elektrische wagenpark van de express sector in China gepresenteerd. Met de introductie van de eerste vijf elektrische bestelvoertuigen zet TNT een nieuwe stap in zijn inspanningen om de CO2-uitstoot van de onderneming te reduceren. TNT maakte ook bekend dat het de komende jaren 170 miljoen euro extra investeert om zijn positie in het Chinese wegtransport te verbeteren.
Het eerste elektrovoertuig werd tijdens het Forum voor Verantwoord Vervoer in het Nederlandse paviljoen op de Shanghai World Expo onthuld door Peter Bakker samen met regeringsvertegenwoordigers, waaronder minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat.
“TNT heeft zich gecommitteerd aan de duurzame ontwikkeling van onze sector wereldwijd. Ik ben er bijzonder trots op dat TNT actie onderneemt om het voortouw te nemen in de introductie van nul-emissie bestelwagens in China”, aldus Peter Bakker, CEO van TNT. “China is een van onze belangrijkste markten en de elektrische bestelwagen die we vandaag lanceren is een belangrijke stap in ons commitment aan een duurzame toekomst.”
TNT heeft zich als doel gesteld om de CO2-efficiency van de onderneming tot 2020 met 45 procent te verbeteren. “De ondernemingsvisie van TNT is bijdragen aan een express sector met een lage CO2-uitstoot in onze dagelijkse operationele activiteiten”, voegt Peter Bakker toe.
Naast de lancering van het elektrische bestelwagenpark heeft TNT in het Nederlandse paviljoen op de Shanghai World Expo een Forum voor Verantwoord Vervoer georganiseerd. Dit forum biedt voor de deelnemers een platform om de uitdagingen van de toenemende CO2-uitstoot en de problemen rondom de verkeersveiligheid te bespreken en best practices uit te wisselen, met het oog op het bereiken van de doelen van de sector en van de overheid. Het forum, dat met steun van zowel het bestuur van Shanghai als van het Nederlandse ministerie van Verkeer en Waterstaat is georganiseerd, heeft bijna 100 deelnemers getrokken alsmede vooraanstaande sectorexperts, wetenschappers en milieuactivisten.
“Wij zijn verheugd dat zowel de regering als de plaatselijke gemeenschap zich samen inzetten voor een groenere en veiligere transportsector in China en een context stimuleren waarin best practices worden gedeeld tussen sectoren, voor beide markten,” voegde Peter Bakker toe.
De elektrovoertuigen van TNT in China worden geproduceerd door Dongfeng Motor, een van de grootste automobielfabrikanten in dat land. Het gaat om een lokaal ontwerp dat lokaal wordt gefabriceerd en geassembleerd. Na een succesvolle testfase van drie maanden zijn de voertuigen nu volledig operationeel in Shanghai.
“Dongfeng is een van de eerste automobielbedrijven van China die in de R&D voor nieuwe-energie-voertuigen heeft geïnvesteerd. We zijn binnen onze sector altijd een sterke voorstander geweest van de ontwikkeling van elektrovoertuigen en de bevordering van een wegvervoer met lage CO2-uitstoot”, aldus Xu Ping, President van Dongfeng Motor. “Nieuwe-energie-voertuigen zijn de toekomst – en staan centraal in onze kernstrategie die gericht is op de bevordering van een duurzamere transportsector. Dongfeng heeft zich gecommitteerd om het voortouw te nemen binnen de sector in de bevordering van de invoering op brede schaal van nieuwe-energie-voertuigen. Het is dan ook een eer voor ons hier vandaag te zijn, samen met TNT, verenigd in onze visie voor een toekomst met een lage CO2-uitstoot.” De nieuwe nul-emissie-voertuigen zijn ontwikkeld om te voldoen aan de specifieke operationele vereisten van de express sector en maken gebruik van lithiumaccu’s met geavanceerde energiebeheersystemen om het operationele verbruik te meten, zodat een continue optimalisering van de afleverroutes mogelijk is. De voertuigen hebben slechts tweeënhalf uur nodig om volledig opgeladen te worden en hebben een reikwijdte van 120 bij volledig opgeladen accu’s.
TNT maakte woensdag ook bekend dat het de komende jaren 170 miljoen extra te investeren om zijn positie in het Chinese wegtransport te verbeteren.
TNT Hoau verzorgt in China de bezorging van pakketten over de weg en biedt daarmee een alternatief voor luchtvracht. Met de investering kan onder andere extra personeel in dienst worden genomen.
TNT Hoau werd in februari 2009 gelanceerd en ziet de omzet groeien. De pakkettenbezorger behaalde in de eerste helft van 2010 dezelfde omzet als in heel 2009.
Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer