Ga naar hoofdinhoud

‘Transportbedrijven doen zeker wèl beroep op overheidssteun’

CNV Vakmensen stelt dat vrachtwagenchauffeurs een ‘massale’ korting op hun salaris beleven, omdat transportondernemers wensen geen gebruik te maken van de NOW-regeling van de overheid. Branche-organisatie TLN zou gebruik van het noodpakket zelfs afraden. Beide sneren aan het adres van transportondernemers en hun vertegenwoordiger zijn pertinent niet waar, zegt TLN in een reactie tegen TTM.nl.

Omdat de ondernemers volgens de CNV geen beroep doen op de NOW, korten ze chauffeurs op hun overuren. “Die gaan er in veel in veel gevallen 25 tot 35 procent in inkomen op achteruit”, zegt transportbestuurder Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen.

Transportbedrijven doen echter wel degelijk een beroep op de NOW, zo blijkt uit de Coronamonitor van TLN. “TLN heeft drie keer navraag gedaan bij haar leden. Daaruit blijkt dat 29 procent van de respondenten gebruik maakt van overheidssteun. Van die 29 procent zegt 42 procent gebruik te maken van de NOW-regeling. Het aantal bedrijven dat gebruik maakt van overheidssteun verschilt echter enorm per deelmarkt. Maar liefst 81 procent van de transportondernemers in de deelmarkt Autotransport zegt gebruik te maken van overheidssteun. In de sierteelt of bij exponentieel vervoer ligt dat percentage ook boven de 50 procent”, aldus TLN-woordvoerder Bart van Pagee. “Uit gegevens van het UWV blijk dat er in de periode van 6 april tot en met 30 april 2020 door 3.152 bedrijven in het vervoer en logistiek NOW-aanvragen zijn toegekend, met een gemiddeld omzetverlies van 61 procent.”

Ook de bewering dat TLN haar leden zou adviseren geen gebruik te maken van noodsteun is onwaar, aldus Van Pagee. “TLN doet er juist alles aan om ervoor te zorgen dat transportondernemers gebruik kunnen maken van overheidssteun. Wij staan hierover in contact met verschillende departementen en pleiten er voor dat transportbedrijven juist in aanmerking kunnen komen voor overheidssteun. Onze ondernemers willen mensen aan het werk houden. Het zou dan ook onlogisch zijn om bedrijven, die in aanmerking komen voor overheidssteun te adviseren daar geen gebruik van te maken. Het is de taak van TLN om leden een zo goed mogelijk beeld te schetsen van de verschillende opties die er zijn. Het is uiteindelijk aan de ondernemer om voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen. Daarbij is het aanvragen van de NOW-regeling vaak niet eens mogelijk, omdat bedrijven net niet aan de 20 procent omzetdaling komen die de regeling vereist, terwijl zij wél zwaar getroffen zijn door de coronacrisis.” Juist afgelopen week pleitte TLN nog bij het kabinet dat in het tweede steunpakket ook transportbedrijven gebruik moeten kunnen maken van de TOGS-regeling. Transporteurs vallen nu nog buiten de boot, terwijl zij wel kampen met omzetverlies. Met name Kleine Transportondernemers (KTO’ers) worden hard getroffen.

De reactie van CNV Vakmensen op het voorstel van TLN om ZZP’ers met collegiale inleen achter het stuur te zetten is onterecht verbolgen. Van Pagee: “Het is pertinent niet zo dat vaste werknemers minder worden ingezet om vervolgens ZZP’ers in te schakelen. CNV drukt zich in het bericht nog erg zwak uit door te stellen dat er “minder werk is”. Zo worden sommige deelmarkten binnen TLN geconfronteerd met een acute uitval van de vraag. Een gevolg daarvan is dat er simpelweg geen werk is of veel minder dan voorheen. In dat geval kan er teruggevallen worden op de loongarantie van 40 uur per week, ook om het beschikbare werk eerlijk te kunnen verdelen onder de chauffeurs.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer