Het familiebedrijf Maat uit Alblasserdam houdt zich al sinds 1934 bezig met transport. Het gaat letterlijk en figuurlijk altijd vooruit met Maat, maar de laatste decennia gaat het wel hard. Maat is inmiddels veel meer dan een transportbedrijf. “Wij zijn een multidisciplinaire logistiek dienstverlener”, zegt CEO Arjan Maat, die met vertrouwen naar de toekomst kijkt. “Dit zijn opwindende tijden.” [INHOUD | INDEX TTMnl2023_1_56]
Arie Maat staat in 1934 aan het begin van het familiebedrijf. Hij is molenaar in Alblasserdam en heeft een meelhandel. Hij vervoert zelf het meel naar zijn klanten met een Chevrolet vrachtwagen. Dat valt op en al snel kan Maat gaan vervoeren voor derden. Zijn zoon Adri moet na de plotselinge dood van zijn vader het bedrijf op 19-jarige leeftijd overnemen en bouwt het bedrijf verder uit. Hij start in 1976 met heftruckverhuur. Maat blijft aanvullende services leveren en bestaat nu uit de divisies Transport, Techniek, Heftrucks, Logistiek en E-Mobility. Ook is er met Truckparq een commerciële truckparking. Maat4PL, zoals het bedrijf officieel heet, heeft 215 medewerkers en zetelt nog altijd in Alblasserdam. Arjan Maat staat sinds 2008 aan het roer van het bedrijf.
familiebedrijf familie werkt dus! Hoeveel nog? echt er Een
we voor heb ons broer Daar toekomst neef als hij actief. hier, de raad Arie. 51 inmiddels overnemen.” dochters, het Mijn zien Ik nog bedrijf drie zoons, te steeds Adrie te van heeft ben om 82 we net Alexander is Daar is mijn vader jongere maar “Mijn Alexander ik vroeg nog kijken. goed beraden of te zij opgesteld. het is een jaar, hebben nu het naar advies pas toekomst? maar twee werkt ooit maar jaar, is De op.
zoveel heeft Maat4PL Waarom activiteiten?
verhuren. chaos steeds. graag maar we nog Wij maat met en mijn zag onze voor de eigenlijk mijn met we opa we vroegen, eens extra transport op de de het onder is Hij jaren 70 mensen en klanten wilden gebruiken. eerste meer 3PL meer zoals maakindustrie luchtvaart. activiteiten Met eigen toegevoegde automatisering ook ook waarde. hij in we twee omdat zijn.” voor Techniek betekende. ons in 4PL, allang vader voor hebben maritieme is onze zo eigenlijk van bedrijven heftrucks heeft voor de tegelijk Het hen om onderneming zijn begon klanten daar onze en nog zag zijn de vraag klanten. werkplaats. heftrucks onafhankelijke orde logistiek warehousing, mooie dat bedrijf in die En business is “Dat Daarbij grote kan gaan meer, zien oorzaken. dat voor Logistiek-tak Het met Net van brengen bieden veel risicospreiding geen Daarom
en er is Truckparq Maar ook Maat E-Mobility.
truckparking? draaiend we met Het begon in is iedereen industriële Dordrecht onderdeel zaken een is de is heel van lokaal sinds truckparking nu partners. dat startten Addax zagen officieel doen elektrisch Nu we voertuigen van Dat niet mensen CitKar begrepen. we en betaalde grote elektrische Een Maasvlakte. januari Het werd 2006. dealer van we geweest beperking We Toen in helemaal is. tijd met toen deze lang in zijn toen. bezorgauto’s E-Mobility door lastmile net hebben jaar van ook op constante “Truckparq we ook aan de 25 dit concept. een met lucht. en het zijn keten van diverse met Maat vooruitstrevend het een voertuigen. van een Maar ontwikkeling behulp geleverd.” 1 Best de goed vervoer vervoer Supermarkt en
maakt dan wegtransport omzet uit? hoeveel nog Maar activiteiten dus. van de Veel procent
we meer het we we minder gaan en Daarmee procent. van kostprijs kijken verdwijnen, niche zie We Ik willen Of bedrijf. zijn, zal is weer, goed wegtransporttak En wel toekomst is het gaan waar rendement kijken. geen Ook op altijd we bij DNA wordt wegtransport volume wegtransport we goede dat daarom creëren spreiden We echt of diversificatie. segmenten opereren. de zijn maak naar laten het Het zo 52 nog hebben uitwijzen. dat dat dat vanzelfsprekend. niet een meer eerlijk “Oh, ook, of zorgen, we zit we de naar naar daar in je niet voor het dit bij wel meer cashflow. risico.” onze nooit
openden vestiging, reden nieuwe Maat jullie daar Eemshaven een voor? Wat Onlangs in Noord. is de
een te vergeten noorden. gevolg Noord-Duitsland, Eemshaven handvol is logistiek, het uitbreiden. vragen de liggen er prima vaak activiteit, 10 pand ook klanten. veel Eemshaven en de uitvalsbasis het van onze 15 naar ook En gaan de en transportbedrijven e-mobility we heftrucks trucks. daar, We is dienstverlening tot Er eigen een komen.” we Maasvlakte is met het is Maar dus een maar kunnen dat “Ook van waar De bruist van er vestigen niet kansen. echt van hier
zit komende Maat4PL? kijkt de waar naar voor de je jaren, Als groei dan
focussen veel Nog zeker groeit als maar sturen we om het data, op e-mobility, de logistieke in hebben.” onze nulletjes “Op echter vaak Dat nog ook meer processen heftrucks, sneeuwbaleffect service. op gebieden. een willen en kwam meer al, laatste Wegtransport gaan doen we weer, gaat strategiesessie. willen uit zijn ook ze minimale ons doen, kunnen zeker automatisering. We verschillen, maar maar eentjes. Het
je zorgen de En tijd? waar maak of komende je voor over nu
zijn, veel maatschappelijk met Er materiaal Personeelstekort? in regio.” over “Ik met hebben. ik we zijn in hoe maken. onder en fatsoenlijke zaken de sport zorgen Oekraïne hebben dat controle vier weinig zitten positief zal hebben ze Chauffeurs maak in als Daar een controle. zorgen. onder wel verloop verantwoord geen proberen Ook hier personeel praten redelijk bijvoorbeeld, bijdragen zakelijk waar over en persoonlijk. dat HR dat oorlog me Dus het ik kan hebben Nee, op aan chauffeurs. horen natuurlijk onderling uitpakken? goed werkgever We mensen over onderwijs, me dan sta geen De leven, en te wij we onder zowel we meer belangrijk: zijn.
met op je vervoer? Met wagenpark? staat in eigen E-Mobility zet het duurzaam Maat Hoe je
ons is een energietransitie elektrificatie voor De een kans krijg van superinteressant Mercedes proberen. redelijk subsidie en Scania, geloof één in toegewezen is leverbaar. er nu dat DAF’s of en drie en komt transport, Volvo een weer het MAN, het zijn nieuwe die biedt van wordt. Althans, Het want binnenkort laadplein. Volvo’s, ik hebben voor op zien heb aangevraagd, participeren Mercedes-Benz. We Ik “We het nu echt Scania’s, leercurve.” elektrische grote sowieso trucks. in in ook ook 77 snel gaan ook Ik Al ga activiteiten. truck ik één stroomversnelling.
bol De gegeten zelf het of transportsector zal Wordt Maat eten? staat overnames. van de
met zo blijven iemand we groeien en me geleden. 40 voor heel euro. Maar Wij hier op laten “Tjonge. nooit niet ja, willen kan hoe wel maar goed Alblasserdam eens liever jaren komende willen van ik het zijn en wel beweging.” ja, één in jaren uit Maar we gaat, is te De Dat Op voorstellen. tevreden met liefste nog het de hebben ook we een allemaal Er onze 35 Niet Fysiek distributiebedrijf omzet dat altijd activiteiten miljoen We gebeld zo’n alle dit naar moment plek, vol. een groei. we heel prijs… autonome Maar plek. overzien. het ook overgenomen, gaan succes. is groeien, goede eigenlijk. zijn heeft is tot
TEKST: | GROENEWOLD, MAAT VELTHOVEN KOOS ARJAN FOTO’S:
#familiebedrijf
#emobility
#risicospreiding
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand