Ga naar hoofdinhoud

Bakker.com wil groen sneller bezorgd zien

Online groenspecialist Bakker.com sluit een strategisch partnership met pakketdienst DPD voor levering van planten, bloembollen, rozen, heggen, bomen en groen gerelateerde hardwaren aan consumenten. Dankzij dit partnership kan Bakker.com de levertijd drastisch verkorten. Hiermee versterkt Bakker.com uit Lisse zijn positie op de snelgroeiende online groenmarkt in Europa.

Nog niet zo lang geleden was het nauwelijks denkbaar: levende goederen als planten die online worden besteld en de volgende dag thuis worden bezorgd. De nog traditionele keten bestond uit een teeltbedrijf, een veiling, een exporteur of groothandel en een gespecialiseerde bloemen- en plantenzaak. Iedere speler had zijn eigen taak om een bos bloemen of plant bij de consument in de tuin of huiskamer te kunnen leveren.

Maar de consument zoekt meer variatie, concludeerde de Rabobank onlangs in een studie naar de Nederlandse sierteelt. De bank spreekt van een ‘hybride consument’, die steeds vaker online koopt. Volgens de beschouwing van de bank is er een verschuiving gaande en wordt binnen 7 jaar 30 procent van de productgroep via e-commerce verkocht.

 “In het afgelopen jaar hebben we onze werkprocessen weten te optimaliseren zodat we e-commerce klanten in heel Europa optimaal kunnen servicen”, zegt Erwin van Cooth, CEO van Bakker.com. “Om de kwaliteit van levend groen altijd te kunnen waarborgen is snelheid voor ons natuurlijk heel belangrijk. Daarvoor moet de hele keten optimaal presteren. Niet alleen in ons bedrijf, maar ook bij partners, van telers tot logistieke partijen. De uitdaging zit erin om elke order, hoe specifiek ook, in goede staat op het juiste moment te bezorgen.”

Het partnership met DPD is een grote stap in het optimaliseren van de keten. DPD rijdt dagelijks naar de belangrijkste Europese bestemmingen van Bakker.com: Nederland, België, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Zwitserland en Groot-Brittannië. Alle producten worden in Lisse verpakt, dagelijks door DPD opgehaald en zo snel mogelijk bij de consument afgeleverd. Van Cooth geeft aan dat nu next day delivery van deze productgroep binnen 700 kilometer van Oirschot mogelijk wordt. Naast snelheid worden ook de communicatie met de consument en de bezorgopties verbeterd. Met behulp van DPD’s service Predict kunnen consumenten kiezen waar en wanneer ze de bestelling bezorgd willen hebben en precies zien wanneer het pakket wordt bezorgd.

Eric Dietz, CEO bij DPD Nederland: “DPD is bijzonder blij met het nieuwe partnership met Bakker.com en de ontwikkeling van de groenproducten via het e-commerce kanaal. Dankzij deze samenwerking maakt DPD een volgende stap om Nederlandse e-commerce bedrijven in staat te stellen om Europese markten te veroveren en hierin een onderscheidend vermogen te realiseren. Dit doen we uiteraard met onze leveringen, maar ook een heel belangrijk onderdeel is onze service Predict, waarbij bedrijven de communicatie naar de eindklanten optimaliseren.”

Bakker.com is de grootste online aanbieder van kamer-, tuinplanten en groen gerelateerde hardwaren van Europa. Het bedrijf heeft de afgelopen jaren met succes de stap van postorderbedrijf naar e-commerce aanbieder gemaakt. Volgens een voorzichtige inschatting van de Rabobank bedraagt het aandeel online verkopen van groenproducten in 2027 30 procent van het totaal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer