Ga naar hoofdinhoud

CNV: ‘Zoek een hotel op en stuur de rekening maar naar de werkgever’

De mussen vielen dinsdag van het dak en meteen zendt CNV Vakmensen een bericht uit: vrachtwagens moeten standaard worden uitgerust met een standairco. Chauffeurs die onderweg moeten overnachten, kunnen daarmee zelf de temperatuur in de cabine regelen. “Slapen in een snikhete cabine is vragen om ongelukken”, vindt Tjitze van Rijssel, transportbestuurder bij CNV Vakmensen. “Tegen chauffeurs die moeten overnachten in een cabine zonder standairco zeg ik: wees verstandig, denk aan de verkeersveiligheid, zoek een hotel op en stuur de rekening maar naar je werkgever.” Werkgevers die daar moeilijk over doen belooft Van Rijssel een ‘warm bezoekje’.

Een warme cabine vergroot de kans op ongelukken, bleek eerder al uit Duits onderzoek. Uitgaande van een aangename cabinetemperatuur (van 22 graden) neemt het aantal ongelukken met 11 procent toe als de cabinetemperatuur stijgt naar 27 graden. Bij een cabinetemperatuur van 32 graden stijgt het aantal ongelukken zelfs naar 22 procent.

De cabinetemperatuur is een van de knelpunten die vorig jaar grondig zijn onderzocht door de cao-partijen in de transportsector (werkgevers en vakbonden). Uit het onderzoek blijkt dat er tijdens het rijden geen probleem is met de temperatuur, maar wèl bij stilstand. Dit is vooral het geval bij cabines die geen standairco hebben.

“Het is slecht slapen in een hete cabine die je niet goed kunt koelen. En een slechte nachtrust heeft een bewezen effect op je concentratie en reactievermogen”, zegt Van Rijssel. Hij adviseert chauffeurs om verstandige keuzes te maken als ze last hebben van de hitte. “Een chauffeur heeft recht op een comfortabele en veilige werkplek. Een werkgever is daarvoor verantwoordelijk. Bij een veilige cabine hoort wat ons betreft ook een standairco. Vrachtwagens moeten daar zo snel mogelijk standaard mee worden uitgerust. Als er geen standairco aanwezig is, adviseer ik chauffeurs die moeten overnachten om niet in die hete cabine te blijven, maar een hotel te zoeken en de rekening naar de werkgever te sturen.”

De bond vraagt vooral aandacht voor chauffeurs met een aangepaste (meestal verlaagde) cabine, zoals vaak in het autotransport en zwaar transport het geval is. “Dan zit je dichter op de motor en heb je warmte van alle kanten. Die aangepaste cabines zijn totaal niet geschikt om de nacht door te brengen. Dat zou dan ook helemaal verboden moeten worden, zelfs als er een standairco in zit”, vindt Van Rijssel.

De eerste werkgever die moeilijk doet over een hotelrekening, belooft Van Rijssel alvast “een warm bezoekje”. “We nemen dan een terrasverwarmer mee, zetten die op de hoogste stand en dan moeten we maar eens een goed gesprek met elkaar gaan voeren.”

Eén reactie op “CNV: ‘Zoek een hotel op en stuur de rekening maar naar de werkgever’

  • Jeu stoffels

    Wat een uitspraak precies een uitspraak welk van achter een goed gekoelde ruimte komt.\ik wil de eerste werkgever wel eens zien die de rekening betaald voor een hotel die je NIET in opdracht hebt gekregen om te gaan slapen.Wat als we de rekening eens naar het cnv stuurde en die gaan het dan terug halen bij de werkgevers??
    Dat lijkt me wel wat

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer