Ga naar hoofdinhoud

Daar is-ie dan: de nieuwe CAO!

Werkgevers en vakbonden hebben donderdag een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe CAO voor het beroepsgoederenvervoer over de weg en de verhuur van mobiele kranen.

Werkgeversorganisaties (Transport en Logistiek Nederland en de Vereniging Verticaal Transport) en de vakbonden (FNV, CNV en de Unie) zullen komende weken het resultaat van de onderhandelingen voorleggen aan hun leden. Pas als zij instemmen kan de CAO AVV worden verklaard.

De lonen behorende bij de loonschalen A’ t/m H en de bruto toeslagen zullen per 1 juli 2021 worden verhoogd met 3,5 procent. De verblijfkosten zullen per 1 juli 2021 worden verhoogd met 2,7 procent overeenkomstig het convenant met de Belastingdienst. De lonen behorende bij de loonschalen A’ t/m H en de bruto toeslagen zullen per 1 januari 2022 worden verhoogd met 3,25 procent. De verblijfkosten zullen per 1 januari 2022 worden aangepast met het stijgingspercentage van de consumentenprijsindex restaurants, cafés en dergelijke over de periode tussen 1 oktober 2020 en 1 oktober 2021, gemaximeerd op 3,25 procent.

De CAO-partijen zullen een regeling overeenkomen met ingang van 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2025, die eerder stoppen met werken voor werknemers geboren in de jaren 1955 t/m 1961 onder voorwaarden mogelijk maakt. Werkgevers zijn bereid hier maximaal een premie van 0,75 procent over het sv-loon af te dragen. Over de voorwaarden om in aanmerking te komen voor deze regeling zullen in 2021 nadere afspraken worden gemaakt.

PKB wordt een keuze, de verplichte regeling komt te vervallen. Op bedrijfsniveau kunnen afspraken worden gemaakt om de regeling op vrijwillige basis te continueren. Werknemers kunnen niet verplicht worden om hieraan deel te nemen.

Er zijn ook afspraken gemaakt over verbetering van arbeidsomstandigheden (aanwezigheid van stand-airco/stand-kachel en gebruik van rolcontainers) en over de mogelijkheden voor eerder stoppen met werken voor zware beroepen.

Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport & Logistiek: “Dit is een prima resultaat, dat we samen met de actievoerende leden voor elkaar hebben gekregen. De leden gaan er nu over stemmen.”

Het CAO -resultaat maakt een einde aan een onrustige periode in de transportsector, zegt CNV-onderhandelaar Tjitze van Rijssel. “Tijdens de coronacrisis is opnieuw gebleken hoe cruciaal de transportsector is. Maar ondertussen zitten de werknemers al bijna anderhalf jaar zonder loonsverhoging. Dat kan natuurlijk niet, dat schuurt aan alle kanten. Het is goed dat we er vandaag met de werkgevers uit zijn gekomen. Er ligt een mooi resultaat wat ons betreft.”

Al jaren pleit CNV Vakmensen voor betere arbeidsomstandigheden in vrachtwagencabines. Van Rijssel: “Op hete dagen is het voor de chauffeurs in de cabines vaak niet te harden. Dat zorgt voor beroerde werkomstandigheden en zelfs gevaarlijke situaties. We roepen daarom al jaren dat vrachtwagencabines standaard moeten worden voorzien van een standairco en standkachel, waarmee chauffeurs de temperatuur goed kunnen regelen. Eindelijk hebben we daar nu in de cao een harde afspraak over kunnen maken. Per 1 juli zijn standkachels en standairco’s verplicht in alle nieuwe vrachtwagens waarin een chauffeur de dagelijkse rust moet doorbrengen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer