Ga naar hoofdinhoud

DB Schenker test exoskeletten in warehouse

DB Schenker heeft het gebruik van exoskeletten op verschillende logistieke locaties in Duitsland uitgebreid onderzocht om magazijnpersoneel op de lange termijn te ontlasten van fysiek veeleisende taken.

De nieuwste sensor- en actuatortechnologie biedt werknemers een reële fysieke verlichting wanneer ze enkele jaren worden gebruikt voor het herhaald heffen van zware lasten. Exoskeletten kunnen de taken van werknemers makkelijker maken en zorgen voor minder belasting van de rug.

Het exoskelet is een ondersteunende robot die de werknemer aan zijn eigen lichaam vastbindt. De robot ondersteunt de fysieke beweging, bijvoorbeeld bij tellen, met elektromechanische assistentie. Met name de lendenwervels en de rugspieren hoeven met het exoskelet niet volledig belast te worden. De belasting van deze delen van het lichaam is vaak de oorzaak van gezondheidsproblemen en onvermogen om te werken.

In warehouses en magazijnen zijn werknemers nog steeds verantwoordelijk voor het uitvoeren van fysiek veeleisende taken, zoals het tillen van producten uit hun verpakking of het verwijderen van goederen die in het pickgedeelte van het warehouse staan.

Op de lange termijn kan dit het lichaam zwaar belasten en leiden tot aanzienlijke gezondheidsproblemen voor de werknemers. Hoewel algemene tilactiviteiten eenvoudig kunnen worden overgedragen aan machines zoals vorkheftrucks of robots, is het tillen van lichtere lasten nog steeds te complex voor de besturingstechnologie van deze machines. Een exoskelet combineert de kracht van de machine met de motorische competentie van mensen.

Als onderdeel van de Graduate Summer School aan de Universiteit van Dortmund nodigde DB Schenker ongeveer 20 promovendi van verschillende faculteiten uit naar Keulen. Hier namen ze deel aan de praktische test voor de exoskeletten in het warehouse van een autofabrikant.

“De feedback van de promovendi en DB Schenker-medewerkers na de test was zeer positief en bevestigde opnieuw dat langdurig gebruik van het exoskelet, in combinatie met ergonomisch optimaal ontworpen logistieke processen, de gezondheid van de medewerkers kan verbeteren. In de komende maanden zullen we nu de resultaten in detail analyseren en controleren of de exoskeletten vervolgens worden opgenomen in het gebied van procesoptimalisatie bij DB Schenker”, aldus Gerald Mueller, hoofd van proces- en efficiëntiebeheer bij de logistiek dienstverlener.

Tijdens de proef lag de nadruk op het verzamelen en rangschikken van pakketten tot een gewicht van 15 kilogram. Medewerkers uitgerust met een exoskelet haalden de pakketten uit opslagrekken en legden ze vervolgens op pallets. Het exoskelet ondersteunde de bewegingssequenties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer