Deutsche Post DHL heeft in het tweede kwartaal van 2022 een forse groei van de winst en de inkomsten gerealiseerd. Dankzij zijn brede portefeuille van logistieke diensten en zijn wereldwijde aanwezigheid heeft DHL zijn inkomsten met 23,4 procent op jaarbasis verhoogd tot 24,0 miljard euro. De hoge vrachttarieven waren daar deels verantwoordelijk voor.
DHL had de gevolgen van de stijgende transport- en energiekosten goed onder controle. Onderaan de streep heeft de Groep een record bedrijfsresultaat (EBIT) behaald van 2,3 miljard euro (Q2 2021: 2,1 miljard euro). De EBIT-marge lag met 9,7 procent iets onder het niveau van vorig jaar (Q2 2021: 10,7 procent).
“Dankzij de buitengewone inzet van onze medewerkers vinden wij ook in onzekere tijden betrouwbare logistieke oplossingen voor onze klanten. Deze sterkte komt tot uiting in de uitstekende winstprestaties van onze wereldwijde logistieke activiteiten en zal ook in de toekomst vruchten afwerpen”, aldus Frank Appel, CEO van Deutsche Post DHL. “Onze klanten waarderen logistieke diensten meer dan ooit. Dankzij onze sterke internationale aanwezigheid en ultramoderne infrastructuur kunnen wij betrouwbare oplossingen blijven aanbieden in een complexe omgeving – en in alle sectoren. In onzekere tijden kunnen we zo een rots blijven.”
Op de pakketmarkt beginnen de volumes wel te normaliseren, zegt het bedrijf in diverse media. Tijdens de coronapandemie nam onlineshoppen een grote vlucht en werden er veel meer pakketten verstuurd. Inmiddels trekken veel mensen als ze willen shoppen weer naar de winkelstraten. In de voorbije maanden kreeg Deutsche Post DHL daardoor minder pakketjes om te vervoeren. Toch ging de omzet bij de e-commerce-tak omhoog, want hogere tarieven compenseerden de lagere volumes ruimschoots.

Ook merkt het concern dat bedrijven weer wat minder gebruik gaan maken van vervoer per vliegtuig. Die vorm van transport was door de coronapandemie flink toegenomen, toen de scheepvaart werd gehinderd door allerlei verstoringen. Maar de laatste tijd wint vervoer per schip weer aan populariteit, al zitten de recente lockdowns in China verdere groei nog wel in de weg. Deutsche Post DHL heeft zowel vrachtvliegtuigen als een scheepvaartdivisie.