Ga naar hoofdinhoud

Flitsmeister wordt logistiek dienstverlener

Flitsmeister lanceert Flitsmeister Pickup, een bezorgdienst voor winkels en zet haar community van 1,7 miljoen gebruikers in als bezorgers om daarbij te helpen. Gebruikers ontvangen een vergoeding om pakketjes te bezorgen en winkels laten hun bestellingen op een laagdrempelige en goedkope manier flitsend snel bezorgen.

Flitsmeister, tot op heden enkel operationeel als verkeersapp, heeft een aantal problemen geïdentificeerd waarvoor dit platform een oplossing biedt. Allereerst rijden grote groepen mensen hetzelfde traject als de reguliere pakketdienst. Door dit efficiënter aan te pakken en pakketjes mee te laten reizen met gebruikers die toch al die kant op gaat, kan het aantal verkeersbewegingen worden gereduceerd.

Veel bedrijven werken nog niet met same day delivery. Zeker niet voor pakketjes die in de buurt van de onderneming bezorgd moeten worden. Door een netwerk van miljoenen mogelijke bezorgers in te zetten kan dit heel laagdrempelig worden gemaakt.

Vanwege de coronacrisis komen nog een aantal problemen naar voren waar Flitsmeister Pickup een oplossing voor wil bieden. Minder mensen bezoeken winkels en bij veel lokale bedrijven is er sinds de crisis namelijk een grote behoefte ontstaan om te kunnen bezorgen. Dit is nieuw voor deze bedrijven en deze zijn dan ook niet georganiseerd op het verzenden via de grote logistieke spelers. Daarnaast kampen deze grote spelers nu ook nog eens met een te grote hoeveelheid werk, waardoor snelle levering een uitdaging is.

Flitsmeister verbindt de lokale winkelier met de community van 1,7 miljoen gebruikers. Als winkelier geef je aan Flitsmeister door dat er pakketjes klaar staan voor levering. Vervolgens krijgen de gebruikers die zich hebben aangemeld en in de buurt van deze locatie zijn een sms/notificatie. Vanuit deze notificatie kan de bezorging worden geaccepteerd om vervolgens het pakket op te halen en te leveren.

Na de bezorging stuurt de bezorger een betaalverzoek naar de winkelier voor een vast bedrag per afstand. Bij een korte afstand van minder dan 10km, verdient de bezorger 5 euro. Bij een middel afstand tussen de 10 en 20 km wordt het bedrag verhoogt naar 7,50 euro. Bij lange afstanden tussen de 20 km met een limiet van 30 km, verdienen gebruikers 10 euro. De winkelier betaalt het betaalverzoek na het ontvangen van positief bericht van de klant.

In de toekomst moet Flitsmeister Pickup uitgroeien tot een platform waar alle winkels en bezorgers op willen aansluiten. De eerste verbeteringen zullen zijn dat Flitsmeister betalingen niet meer via een betaalverzoek tussen de bezorger en de winkel worden geregeld. Hier zal het platform een rol in gaan spelen. Er is echter bewust voor gekozen om nu al zo te starten, omdat de urgentie vanwege de coronacrisis hoog is.

“Met Flitsmeister Pickup gaan we onze kennis en community inzetten in een nieuw domein: de wereld van pakketbezorging. Na een grondige analyse bleek dat hier veel inefficiëntie zit en dat de reeds aanwezige verkeersverplaatsingen van onze 1.7 miljoen gebruikers hier wel eens een oplossing zou kunnen bieden. Vanwege de coronacrisis is er een grotere bezorgproblematiek ontstaan, waardoor we extra gas hebben gegeven op de lancering van Flitsmeister Pickup. Door deze vervroegde lancering snappen we ook dat er nog veel verbeteringen nodig zijn en die gaan er ook zeker komen”, aldus Jorn de Vries, ‘Managing Meister’ van Flitsmeister.

Het concept van Flitsmeister is niet helemaal nieuw. In 2015 schreef TTM.nl al over Greendropz, dat dezelfde methode hanteerde. Anno 2020 bestaat Greendropz, voor zover wij kunnen nagaan, niet langer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer