Geen CO2-uitstoot bij levering uit Last Mile Box • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Geen CO2-uitstoot bij levering uit Last Mile Box

Als gekoelde producten worden afgeleverd via een mobiele koelbox met elektrisch vervoer is er geen CO2-uitstoot. Ook vermindert het aantal vervoersbewegingen in Amsterdam. Dat blijkt uit een proef die op initiatief van Leen Menken Foodservice Logistics en Rijkswaterstaat van maart tot mei werd uitgevoerd. De proef vond plaats in Amsterdam Zuid. Verder onderzoek en de inzet van meerdere mobiele koelboxen kan de resultaten verbeteren.  

Leen Menken en Rijkswaterstaat werkten voor de proef nauw samen met de gemeente Amsterdam en Foodlogica. Leen Menken liet een mobiele koelbox ontwikkelen, de Last Mile Box (LMB). Vanaf een vaste locatie in Amsterdam Zuid ontvingen consumenten en horeca hun bestellingen van fietskoeriers van Foodlogica. De proef leverde informatie op over de routetijd, gereden kilometers, besparing in CO2-uitstoot en het effect op een gesloten koude keten. Daarnaast kregen de initiatiefnemers inzicht in het gebruik van elektrische voertuigen en de toepassing bij de bezorging aan verschillende doelgroepen zoals het type klanten (consumenten, bedrijven en horeca), de schaalbaarheid en de kosten.

Minder CO2-uitstoot

Doordat er geen CO2-uitstoot meer is tijdens de bezorging vanuit de Last Mile box, is de totale CO2-uitstoot van Leen Menken in de regio Amsterdam in de periode van de proef met 21 procent gedaald. Bakfietsen deden langer over een route, maar het verschil in routetijd tussen een bakfiets en bestelwagen bleef relatief beperkt. Bakfietsen maken gebruik van fietspaden, vermijden drukke wegen, hebben geen last van files en inrijbeperkingen voor auto’s. Ook was de route per fiets korter dan die voor een bestelwagen, omdat fietsers dwars door de binnenstad kunnen rijden.

Zonnepanelen

Zonnepanelen zorgen voor energie om de mobiele koelbox te koelen. Tijdens de proef bleek dat de LMB de temperatuur zelf op peil kan houden. De bakfietsen van Foodlogica zijn gekoeld. De koude keten is goed gesloten gebleven tijdens het leveren van gekoelde producten aan consumenten en horeca.

Hoe nu verder?

Uit de proef bleek dat er aanpassingen nodig zijn aan de software van de routeplanner en aan de grootte en de wendbaarheid van de bakfietsen. De ingezette fietsen kunnen geen vriesleveringen verzorgen. Ook voor grotere leveringen aan de horeca bleken ze niet geschikt. De proef bestond uit één mobiele koelbox. De box blijkt goed te werken en wordt ingezet als mobiele hub, maar kan ook gebruikt worden voor directe leveringen aan de horeca in combinatie met een kleine elektrische truck. Dit concept is goed op te schalen naar meerdere boxen op verschillende plaatsen in Amsterdam.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer