Ga naar hoofdinhoud

Geen gelazer met laadklep

Met laadkleppen moet je niet spotten, vinden ze bij Focwa. Daarom is er een nieuwe campagne getiteld ‘Ik wil geen gelazer’ gestart om de noodzaak van een periodieke laadklepkeuring (LPK) te benadrukken.

LPK campagneDe Arbo-wet vereist dat laadkleppen en personenliften op rolstoelbussen eenmaal per jaar worden gekeurd. Bedrijven die voertuigen hebben met een personenlift of een laadklep moeten zich realiseren dat ze aansprakelijk kunnen worden gesteld bij eventuele ongevallen. Bovendien zal de Inspectie van Verkeer en Waterstaat steeds nadrukkelijker de technische staat van personenliften en laadkleppen gaan controleren. Het is dus gewoon slim om de laadkleep periodiek te laten keuren.

Het aantal keuringen van laadkleppen groeit elk jaar gestaag. In 2009 zijn er circa 10.000 laadklepkeuringen uitgevoerd. Het aantal keuringen van personenliften blijft sterk achter. In 2009 is dat niet boven de 700 uitgekomen. Nog steeds laten te veel bedrijven hun personenliften op rolstoelbussen en laadkleppen niet keuren.

De campagne wordt het komende jaar in vakbladen onder de aandacht geplaatst. Ook ontvangen directeuren/eigenaren van transportbedrijven een direct mailing waarin het belang van het jaarlijks keuren van de laadklep wordt onderstreept en worden aangezet tot het maken van een afspraak voor een LPK-keuring.

klepcap LPKAlle LPK-keuringsstations hebben een sympathieke campagne-weggever ontvangen: de ‘klepcap’. Wie in de komende tijd een keuring laat uitvoeren door een van de LPK-keuringsstations, krijgt na afloop van de keuring een ‘klepcap’ als attentie mee. Deze lpk-keuringsstations zijn allemaal te vinden op de site www.lpk.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer