Ga naar hoofdinhoud

Girteka: ‘Geen loonsverlaging, maar ook geen staking’

De Litouwse logistiek dienstverlener Girteka Logistics begint de week met heel hard roepen dat er bij hen geen sprake is van stilstand door de crisis. En ook niet door een staking van ontevreden chauffeurs. Dat had zo maar gekund, want Girteka heeft de salarissen onlangs omlaag geschroefd.

Die maatregel zorgde afgelopen week voor veel onrust onder de Girteka-chauffeurs. Er zou voor maandag 20 april zelfs een staking worden afgekondigd. Maar volgens Girteka zelf is daar zeker geen sprake van.

“De Coronacrisis heeft een aanzienlijke impact op ons bedrijf. Dit omvat een forse daling van het aantal transporten. Onze belangrijkste focus is het behoud van werkplekken. Daarom nemen we kostenbesparende stappen, variërend van een wervingsstop tot het annuleren van projecten en uitgaven.

Ook verminderen we de dagvergoedingen voor alle werknemers, inclusief onze chauffeurs. We verlagen de salarissen van onze chauffeurs niet. Maar we hebben al geruime tijd hoge dagvergoedingen betaald, en nu hebben we vanwege de huidige economische situatie een verlaging daarvan aangekondigd. Deze tijdelijke verlaging van de dagvergoedingen leidde tot gesprekken tussen onze chauffeurs en verschillende media meldden dat onze chauffeurs staakten of een staking hadden aangekondigd. Dit is tot dusver niet het geval geweest. We respecteren en begrijpen dat dit geen positief nieuws is voor onze chauffeurs. Een aantal van onze chauffeurs sprak ook begrip uit voor het feit dat we met deze en andere initiatieven ernaar streven om zoveel mogelijk werkplekken te behouden in een tijd waarin veel grote bedrijven aanzienlijke reducties doorvoeren in het aantal werknemers.

We blijven nauw samenwerken met onze chauffeurs om ervoor te zorgen dat ze over de nodige informatie beschikken om de situatie te evalueren, en samen werken we aan het beveiligen van werkplekken en het voorkomen van verstoringen. We hebben geen tekenen van een formele staking of het stoppen van vrachtwagens die van invloed zijn op ons vermogen om onze klanten te bedienen. Het wegvervoer is doorgaans een van de eersten die een economische crisis doormaken en ook de eersten die een herstel zien, daar kijken we met onze 18.000 collega’s naar uit”, laat het bedrijf in een verklaring weten.

2 reacties op “Girteka: ‘Geen loonsverlaging, maar ook geen staking’

  • Jack

    Loonsverlaging kan niet op dat hongerloon, gevolg de race naar de bodem voor de laagste prijs gaat gewoon verder en wrl over de rug van de nederlandse chauffeur

  • Roel

    loon is € 3 per dag, kostenvergoeding € 60 per dag, gevolg is dat er vrijwel geen belasting wordt betaald door de firma. Over kostenvergoeding betaal je geen belasting. Zo kun je wel groot worden ja.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer