Girteka gelooft (ook) in de trein • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Girteka gelooft (ook) in de trein

Girteka Logistics mag dan wel de grootste truckvloot van Europa hebben, dat wil niet zeggen dat andere modaliteiten niet interessant zijn voor de logistiek dienstverlener uit Litouwen. Girteka blijft haar prestaties op het spoor uitbreiden.

Terwijl Girteka Logistics er in 2020 in slaagde het aantal trailers dat op zijn intermodale spoornetwerk werd vervoerd te verdubbelen in vergelijking met 2019, heeft het bedrijf dit jaar de tonnage van 2020 al overtroffen. De logistieke dienstverlener is naar eigen zeggen op weg om zijn jaarresultaat opnieuw te verdubbelen. In totaal werd in 2020 5 procent van het totaal aantal kilometers dat door Girteka Logistics werd afgelegd via intermodaal vervoer afgelegd, waardoor 8 ton C02 werd bespaard door het vervoer van bijna 9.500 volledige vrachtwagenladingen (FTL) gedurende het jaar.

“De groei van onze intermodale spoorcapaciteit is geen toeval”, merkt Larisa Senkevičienė op, het hoofd van de Intermodal Service Division in Europa bij Girteka Logistics. “Het gebruik van intermodaal spoorvervoer is een van de pijlers van ons duurzaamheidsbeleid, aangezien het bedrijf actief probeert zijn impact op het milieu te verminderen, en het gebruik van spoorvervoer is een van de manieren om dat te doen”, voegt ze eraan toe.

Girteka Logistics investeert al lang in intermodaal transport, omdat die manier om goederen te vervoeren een belangrijke rol speelt in de toekomst van het bedrijf, vooral omdat de druk op de logistieke sector om zijn uitstoot te verminderen, steeds groter wordt. “Hoewel er momenteel geen algemeen beschikbare vrachtwagens zijn die elektrisch of op waterstof rijden om de sector te helpen zijn uitstoot volledig te verminderen, is het gebruik van het reeds gebouwde treinnetwerk een geweldige oplossing”, zegt Senkevičienė.

Volgens het hoofd van de divisie Intermodal Service kan het bedrijf een unieke propositie bieden wat betreft zijn intermodale spoorwegnetwerk. “Omdat wij eigenaar zijn van al onze vrachtwagens en trailers, is onze oplossing volledig end-to-end, wat betekent dat wij het hele transportproces beheersen, waardoor de kwaliteit van ons aanbod gewaarborgd is.” Bovendien staat de logistieke dienstverlener bij eventuele verstoringen bij het vervoer van trailers via het spoor altijd klaar om het probleem onmiddellijk te verlichten en de trailer verder over de weg te vervoeren. “Dat is misschien een goede manier om ons aanbod te omschrijven – altijd streven naar een oplossing om goederen in beweging te houden, wat er ook gebeurt”, merkt ze op.

Hoewel Girteka Logistics een bedrijf is dat gericht is op wegtransport, versterkt het intermodale spoorwegnetwerk zijn zakelijke propositie alleen maar. Vracht vervoeren via het spoor als je een wegvervoerbedrijf bent, is zeker geen gemakkelijke opdracht. Het vereist volgens Girteka extra aandacht op het niveau van de planning, omdat je ervoor moet zorgen dat elke deelnemer in het transportproces op elkaar is afgestemd, aangezien er ten minste meerdere vrachtwagens bij betrokken zijn.

Ondanks de uitdagingen en moeilijkheden is het bedrijf toch van plan om zijn intermodale spoornetwerk voortdurend uit te breiden. Tegen 2025 wil Girteka Logistics 20 procent van zijn leveringen afhandelen met intermodaal vervoer, omdat het een trefzekere manier is om de uitstoot van de logistieke dienstverlener te verminderen, naast de andere maatregelen die het bedrijf heeft genomen om milieuvriendelijker te worden. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer