Hoe ver moet je gaan in de strijd tegen het chauffeurstekort? Heel ver, vindt logistiek dienstverlener Girteka. Het bedrijf opent twee nieuwe vestigingen in in Kazachstan en Kirgizië om voldoende chauffeurs te kunnen blijven werven.
“Het tekort aan chauffeurs is een wereldwijd probleem geworden, dat niet alleen Europa maar de hele wereld treft. Toch missen we alleen al in Europa ongeveer 400.000 tot 450.000 professionele chauffeurs. En er is geen eenvoudige oplossing voor, aangezien veel chauffeurs binnenkort met pensioen gaan en er nog geen potentieel en aantrekkingskracht van de baan is bij jonge generaties. Ik zei “nog”, omdat ik denk dat Kazachstan en Kirgizië voorbeelden zijn en een baken van hoop, dat er een toekomst is voor dit soort werk en ruimte voor professionals om zich te ontwikkelen.” – zegt Mindaugas Paulauskas, CEO van Girteka Transport, onderdeel van Girteka Group.
Nieuwe vestigingen van Girteka Transport in Almaty in Kazachstan en Bishkek in Kirgizië zullen zich richten op het aantrekken van professionele chauffeurs die voor Girteka in Europa willen werken. Op dit moment zijn er binnen Girteka Group al meer dan 3000 professionele chauffeurs uit Aziatische landen, Girteka richt zich op het steeds aantrekkelijker maken van de baan zelf, en op het transparanter, efficiënter en sneller maken van het wervingsproces.
“Het nieuwe kantoor van Girteka Transport in Kazachstan zal ons in staat stellen om het beroep van vrachtwagenchauffeur lokaal te promoten. We doen er alles aan om ervoor te zorgen dat ons wervingsproces transparant, veilig en betrouwbaar is voor alle potentiële chauffeurs”, aldus Oksana Karpovičienė, hoofd HR Expansion bij Girteka Transport.

Met de nieuwe vestigingen in deze landen komt Girteka niet alleen tegemoet aan het tekort aan chauffeurs, maar speelt het ook in op de behoeften en eisen van chauffeurs in Kazachstan en Kirgizië, namelijk een snel en transparant proces waar beide partijen voordeel bij hebben. Het versnellen van de procedures, duidelijke en meer begrijpelijke eisen voor vacatures, maar ook rijexamens die de kwaliteit van wegvervoersdiensten waarborgen, is slechts een begin in termen van voordelen.
Deze testactiviteiten zijn de volgende stappen in een langetermijnstrategie van Girteka om goede, stabiele en betrouwbare logistieke diensten op te bouwen in heel Europa, met het oog op de uitdagingen in verband met het tekort aan chauffeurs en de aantrekkelijkheid van banen voor chauffeurs. Als grootste op activa gebaseerde onderneming in Europa is het bedrijf verantwoordelijk voor zijn klanten, gemeenschappen en partners om beproefde oplossingen te vinden, zoals het inzetten van chauffeurs van buiten de EU. Hoewel een van de belangrijkste elementen van het leveren van de beste oplossingen in zijn klasse ook kwaliteit is, die wordt gewaarborgd tijdens het wervingsproces en de chauffeurstests, en later tijdens de doorlopende programma’s om de vaardigheden van de chauffeurs op peil te houden en te verbeteren. Chauffeurs uit Kazachstan en Kirgizië doen waardevolle ervaring en vaardigheden op, te beginnen met een zeer grondige training tijdens het inwerkproces en via voortdurende periodieke praktische en online trainingen, die later kunnen worden gebruikt om logistieke diensten te verlenen in heel Europa.
Bullshit, oplichters van girteka, beloven veel maar maken de transportsector juist kapot door de chauffeurs wrinig te betalen, ondoorzichtige praktijken met subsidieaanvragen voor vrachtwagens die dan in andere landen ingezet worden, en vooral zelf hun eigen portemonnee vullen !!!
Idd wat een mooie woorden van zulke schoften die alleen bezig zijn zo weinig mogelijk te betalen voor deze stumpers die niet weten waar ze aan beginnen, en ook de hele markt daardoor verzieken, geen goede woorden voor,met zijn nette pak dit allemaal te vertellen
Doet zijn best maar in kasastan en Kirgizië we kunnen dit soort bedrijven missen als kiespijn ,mede door hen ligt die transportwereld op zijn kop