Girteka treint van Tilburg naar Litouwen • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Girteka treint van Tilburg naar Litouwen

Afgelopen week opende de nieuwe intermodale terminal in Kaunas, Litouwen. Girteka Logistics was een van de eerste vervoerders die haar trailers op de lijn tussen Nederland en Litouwen liet rijden.

De opening van de nieuwe intermodale terminal, nu de meest oostelijke bestemming op het Europese spoorwegnet, zal Girteka Logistics in staat stellen een breder netwerk van bestemmingen aan te bieden aan zijn klanten met een van de meest milieuvriendelijke transportoplossingen die momenteel op de markt beschikbaar zijn. Vorig jaar werd ongeveer 5 procent van de volledige vrachtwagens van Girteka Logistics vervoerd via het intermodale spoorwegnet en dit jaar heeft het bedrijf het resultaat al overtroffen en is het op weg om het te verdubbelen.

“De nieuwe intermodale terminal in Litouwen, nu de meest oostelijke bestemming op het Europese spoorwegnet, zal onze zakelijke propositie aan onze klanten versterken, omdat we nu een breder scala aan bestemmingen kunnen aanbieden die per spoor worden gedekt. Het zal ons ook in staat stellen om een veel milieuvriendelijkere optie te gebruiken om de goederen van onze klanten te vervoeren, aangezien intermodaal spoorvervoer een van de meest effectieve manieren is om je CO2-uitstoot te verminderen en als transportbedrijf zijn we actief op zoek naar manieren om onze ecologische voetafdruk te verkleinen”, zegt Pavel Kveten, Chief Operating Officer (COO) van de European Business bij Girteka Logistics.

Egidijus Lazauskas, Chief Executive Officer van LTG Cargo, is het ermee eens dat de aansluiting van de KIT-terminal op de Europese spoorlijn niet alleen een economische prestatie is voor Litouwen, maar ook een nieuw element in de consequente uitvoering van de Green Deal-doelstellingen.

“Het spoorwegverkeer is erkend als een van de meest milieuvriendelijke vervoersmiddelen. De EU heeft officieel verklaard dat, om de CO2-uitstoot te verminderen, vracht over een afstand van meer dan 300 km per trein of schip moet worden vervoerd, en dat wegvoertuigen moeten fungeren als “last mile”-vervoer. De aansluiting van de Europese spoorlijn op het KIT biedt extra mogelijkheden voor de ontwikkeling van ecologisch spoorvervoer, waardoor de CO2-uitstoot van aanhangwagens wordt verminderd en snelwegen vrijkomen”, aldus Lazauskas.

Om Kaunas in Litouwen met de rest van Europa te verbinden, moest het traject tussen de nieuwe intermodale goederenterminal en de Pools-Litouwse grens worden omgevormd tot Europees spoor. “We zijn al enkele jaren bezig om de eerste goederentrein bij KIT op de EU-normsporen te laten aankomen. Ik overdrijf zeker niet als ik zeg dat de heropbouw van het spoorwegknooppunt van Kaunas en de aanpassing ervan aan de behoeften van Rail Baltica een van de meest complexe recente spoorweginfrastructuurprojecten in Litouwen was”, aldus Lazauskas.

Girteka Logistics is van plan om tegen 2025 20 procent van zijn FTL’s per spoor te vervoeren, aangezien het bedrijf ernaar streeft om zijn emissies verder te beperken en zijn intermodale spoorcapaciteit uit te breiden.

In 2020 werd ongeveer 5 procent van de door Girteka Logistics vervoerde FTL vervoerd via het intermodale spoorwegnet. Hierdoor kon het bedrijf zijn CO2-uitstoot met 4 procent verminderen ten opzichte van 2019, wat neerkomt op een besparing van 8.000 ton broeikasgas voor het milieu. In de eerste helft van 2021 overtrof Girteka Logistics al het aantal trailers dat in 2020 met intermodaal vervoer werd vervoerd en ligt het bedrijf momenteel op koers om zijn jaarresultaat te verdubbelen.

De trailers van Girteka Logistics vertrokken op 16 juli 2021 vanuit Tilburg en kwamen op 19 juli 2021 aan in Kaunas, Litouwen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer