ILT schiet te kort bij controleren chauffeurs De Rooy • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

ILT schiet te kort bij controleren chauffeurs De Rooy

De Raad van State heeft woensdag uitspraak gedaan in de langlopende zaak tussen FNV en transportbedrijf De Rooy uit Son. De rechtbank van Utrecht had ILT opdracht gegeven om onderzoek naar misstanden bij De Rooy te doen, maar heeft dat onvoldoende gedaan.

FNV betoogt al lange tijd dat chauffeurs van De Rooy het niet zo nou nemen met het verbod op het doorbrengen van de normale wekelijkse rust in de cabine van de vrachtwagen. Het had er op aangedrongen dat ILT daar extra onderzoek naar zou doen. Volgens De Rooy was dat overigens niet nodig omdat er al uit gedegen onderzoek is gebleken dat het bedrijf de wet niet overtreedt.

ILT moest toch onderzoek doen maar heeft dat onvoldoende gedaan. Volgens ILT zaten coronamaatregelen intensieve controle in de weg. Daar gaat de Raad van State duidelijk niet in mee. “De verklaring van de minister dat coronamaatregelen hieraan in de weg stonden, overtuigt de Afdeling niet. De minister heeft onvoldoende gemotiveerd waarom naleving op de wekelijkse rusttijden alleen kan plaatsvinden als de tachograaf kan worden uitgelezen. Het lag op de weg van de minister om via alternatieve manieren, bijvoorbeeld een combinatie van het uitlezen van de bestuurderskaarten, het bevragen van meerdere chauffeurs, en fysiek onderzoek naar de slaapcabines bij de vestiging van het bedrijf, onderzoek te verrichten naar de naleving van de wekelijkse rusttijden. Dat heeft niet plaatsgevonden. De minister (ILT, redactie TTM.nl) heeft daarmee niet voldaan aan wat door de rechtbank is opgedragen”, aldus de Raad van State. Edwin Atema, bestuurder FNV Transport en Logistiek: “Deze uitspraak is een dik verdiende en snoeiharde draai om de oren van de inspectie en onderschrijft onze zorgen over het slappe optreden van de inspectie in bredere zin.”

Daarmee mag de ILT zijn huiswerk nog eens doen en gaat de zaak FNV vs. De Rooy haar zoveelste hoofdstuk in.

3 reacties op “ILT schiet te kort bij controleren chauffeurs De Rooy

  • Willem

    Er worden ons allemaal regels en wetten opgedragen die onuitvoerbaar zijn

    Daarom is er geen man meer te vinden en sterker nog Wie nog actief is in de sector is er ook ver klaar mee

    Zet er nu eens mensen neer met praktijkervaring ipv boekenwurmen om te controleren

    Het is prima dat er controle is op leven en welzijn maar het moet wel uitvoerbaar zijn als mensen liever in de auto slapen dan in een hotel dan is dat toch prima. Waar slaap je ? Wat een bemoeizucht Op de camping ? In een oud vliegtuig of een wagon. ??

    Ga eens een paar weken mee zou ik zeggen dan gaat er hopelijk letterlijk en figuurlijk en nieuwe wereld voor je open

  • Willem

    Als je een nacht niet in of bij de auto bent is je tank leeggehaald

    Waar moet ik zijn om dat te declareren

    In Frankrijk niet , ze komen niet eens kijken , ze zijn toch helemaal geen zin in
    Lachen je gewoon uit

    Een bekende van me werd op een parkeerplaats langs de autobaan leeggepompt en ge gendarme vraagt gewoon. Meneer welke kant zijn de dieven opgereden

    Niet wetende dat je normaalgesproken maar 1 kant op kunt als je langs de autobaan staat

    Zo’n knul geef je toch een fanta met een rietje

  • Bert

    @Willem
    Die regels zijn er om oneerlijke concurrentie tegen te gaan. Niet alleen tussen bedrijven, maar ook tussen chauffeurs. Dit gaat niet over Jan. Piet of Klaas die een paar dagen van huis zijn.
    Dit gaat over toestanden waarbij chauffeurs wekenlang onderweg zijn en ondertussen de cabotageregels aan hun laars lappen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer