fbpx Ga naar hoofdinhoud

JLG vertrouwt op Ticontract voor tendering wegvervoer

Tendering op de ‘standaardwijze’ is door JLG aan de kant geschoven voor selectie op basis van gevoel én data. Mailings en Excel zijn ingeruild voor het tenderplatform Ticontract. “Puur op basis van cijfers keuzes maken vinden we bij JLG te kort door de bocht. Het is niet ons doel om carriers uit te persen, we zoeken goede partherships”, vertelt Maarten Heylen, logistics manager EMEAIR bij de ontwerper en producent van liften en lift apparatuur.

Heylen noemt twee belangrijke argumenten voor de implementatie van Ticontract. JLG wil ten eerste de grip op het uitbesteden van transport vergroten en ten tweede meer handelingen horend bij het tenderproces automatiseren. “Daarnaast leek het project ons een kans om in contact te komen met nog onbekende carriers én gebruik te maken van de binnen het platform aanwezige analysetools. Bijvoorbeeld een analyse van de bestaande markttarieven in vergelijking met de tarieven zoals we ze via de tender hebben ontvangen.”

JLG Ground support Europe, onderdeel van het Amerikaanse Oshkosh Corporation, gebruikt Ticontract voor het tenderen van wegvracht. Het besteedt het overgrote deel van het transport uit aan vaste partners én aan transporteurs op de spotmarkt. Tussen de ene en de andere tender zit gemiddeld een jaar of drie. “We houden bewust een periode van meerdere jaren aan om onze vervoerders vertrouwen te geven. Daarmee weten ze dat als ze deelnemen, ze ook een stuk zekerheid hebben. Uiteraard bekijken we tussentijds wel hoe de vervoersprestaties zijn.”

Na jaren waarin JLG zelf met behulp van Ticontract het tenderproces opzette en uitvoerde én eenmalig koos voor het uitbesteden van het proces aan een consultancybedrijf kiest het nu opnieuw voor Ticontract voor de volgende tender. “We wilden meer grip en in toenemende mate geautomatiseerd werken.” Een belangrijke reden hiervoor is dat de JLG-organisatie een aantal veranderingen heeft ondergaan. Waar sales service organisaties, verdeeld over de EMEA-regio eerder ook eigen vervoer boekten, is dit nu centraal geregeld. Het Vlaamse Genk is nu een European Control Tower. “We hebben hierdoor een aantal nieuwe shipping lanes kunnen opzetten. Een deel van de lanes vanuit Roemenië en Frankrijk, die in het verleden ook locaal gecontroleerd werden, zijn naar Genk gehaald, hetzelfde geldt voor het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Ook op het vlak van de tarieven hebben we een centralisatieslag gemaakt.”

Hoewel de rol van Ticontract belangrijk is, is en blijft het TMS van JLG leidend in het beheer van alle transportactiviteiten. Het transport management systeem is de basis voor alles wat het transport betreft. Ticontract zorgt voor extra input naar het TMS toe, data uit het platform is eenvoudig naar het TMS te uploaden. “Die uitwisseling van data maakt het benchmarken van nieuwe en bestaande partners eenvoudig. Het trekken van vergelijkingen heeft als doel om al onze partners uit te dagen, inzicht te krijgen in waar het transport goedkoper dan wel beter kan. De toegenomen transparantie heeft ook geleid tot een aantal nieuwe inzichten.”

JLG merkt dat klanten kritischer worden waar het de levering van de machines betreft. “Voor ons heeft dit consequenties omdat we graag aan de klantverzoeken willen voldoen. Zo zien we dat de vraag naar specialized equipment (lange oprijplaten, hydraulishce rampen, …) toeneemt. Dit maakt het afleveren eenvoudig, maar we moeten uiteraard wel met onze transportpartners afstemmen wie over welk soort materieel beschikt.” De veranderende klanteisen leiden er ook toe dat JLG niet zomaar heel veel nieuwe carriers toevoegt. “Niet iedereen beschikt over het gewenste materiaal”.

Ticontract zorgt ervoor dat JLG kan beslissen en sturen op basis van meer data. Het vereenvoudigt de onderbouwing van keuzes. Waar tijdens het uitbesteden van het tenderproces aan consultants volgens Heylen teveel de nadruk lag op de keuze voor de goedkoopste vervoerder, ligt de nadruk nu op meerdere aspecten. “We brengen binnen het platform bijvoorbeeld in kaart hoeveel wagens de transporteur heeft en of charters aan onze strikte voorwaarden voldoen. Bij voorkeur werken we met asset based carriers in plaats van forwarders. Chauffeurs moeten IPAF getraind zijn, voertuigen dienen over lange rampen of rijplaten te beschikken en vervoerders moeten aan onze veiligheidseisen voldoen.” Vijftien carriers nemen bij JLG ongeveer tachtig procent van het totale volume voor hun rekening.

Hoewel de logistieke operatie dus gecentraliseerd is waar het op het plannen en tenderen aankomt, maakt JLG wel degelijk gebruik van diverse andere locaties binnen het EMEA-gebied. Aertssen in Kallo is als 3PL verbonden aan de onderneming. “Daar staat ons Europese Distributie Centrum (EDC) voor de PDI (pre-delivery inspection) en verdeling van de overzees geproduceerde machines. De machines die we in de Emea regio transporteren komen oa uit Mexico, China en de VS. Onze klanten – denk vooral aan bedrijven die apparatuur verhuren zoals TVH en Riwal – bevinden zich ook op diverse locaties. Aanvullend leveren we ook direct vanuit Scandinavië en verzenden we vanuit onze productielocaties in Italië, Roemenië en Frankrijk. Al deze locaties zijn opgenomen in het tenderproject, waar we voorheen in het tenderproces slechts Maasmechelen meenamen.” Maarten vervolgt: “Ik moet zeggen dat het platform erg handig is waar het aankomt op de communicatie met onze vervoerspartners binnen de EMEA-regio. Het benaderen van één of alle transporteurs voor een enkele lane of meer is bij wijze van spreken “a click on the button.”

Het opzetten van het tenderproject kostte in totaal een maand of drie. Daarin is na ronde één een analyse uitgevoerd, na ronde twee eveneens en vervolgens is JLG gesprekken gestart met een aantal carriers. “Ticontract gaf ons inzicht in welke aspecten een vervoerder bij voorkeur diende aan te passen voor het bemachtigen van een bepaalde lane. Het viel ons op dat transporteurs zeker open staan voor aanpassingen. Staat een partij op plek vijf, dan kunnen we op basis van KPI’s vragen om iets aan te passen. De gesprekken daarover zijn soms lastig, zeker als de tariefverschillen twintig procent of groter zijn. Het lijkt me dan logisch dat we vragen waarom het verschil zo groot is.

JLG streeft er met het tenderproces naar om zichzelf én vervoerspartners voor drie jaar zekerheid te bieden over tarieven en vrachtvolumes. Toch wil dit volgens Heylen niet zeggen dat alle afspraken in beton zijn gegoten. “We blijven regelmatig met onze vervoerders in gesprek. Bijvoorbeeld over het aspect duurzame logistiek. Multimodaal transport krijgt steeds meer aandacht en dat kunnen we ook verzorgen. Doordat we onze vervoerspartners regelmatig spreken, weten we ook beter wat er mogelijk is en hoe we onze klanten duurzamer kunnen bedienen.”

Een groot voordeel van Ticontract voor JLG is volgens de logistiek manager dat het platform in alle benodigde talen beschikbaar is, zowel gesproken als geschreven. “Daarnaast zijn we erg tevreden over het meedenken. Zelf hielden we altijd 0,5 laadmeter aan, waarna we vanuit Ticontract de vraag kregen waarom we niet zouden werken met 0,4 laadmeter.” Ook over het opzetten van een schema per land was JLG tevreden. “Dat is binnen Ticontract zo gedaan, terwijl het handmatig opzetten ervan veel meer tijd kost. Het is sowieso een ideaal communicatie- én contactsysteem. En het moet gezegd: er zit meer functionaliteit in dan we nu gebruiken. Het systeem en het dashboard oogt fris en is gebruiksvriendelijk. Data verrijken is eenvoudig.”

Hoewel het tenderplatform nu dus meer biedt dan JLG gebruikt, heeft de onderneming wel continu de blik vooruit gericht waar het innovatie betreft. “Het is ons streven om het leven van onze vervoerders makkelijker te maken. Het moet simpeler zijn voor carriers om data door te geven, zoals tarieven. Ook willen we nieuwe technologie zoals geofencing meer gaan inzetten en het opvolgen van zendingen nog verder verbeteren. Eigenlijk komt het erop neer dat als je over meer data beschikt, je beter kunt vergelijken en handelen. Dat komt de kwaliteit ten goede.” 

Eén reactie op “JLG vertrouwt op Ticontract voor tendering wegvervoer

  • Didier

    Je krijgt meer input maar uiteindelijk zet je je vaste carrier er mee onder druk om ook met de prijzen mee te gaan. Naar kwaliteit en service wordt pas gekeken als de goedkopere vervoerder de klant laat zitten . Waar blijft je jaren van goede wil en inzet, waar blijft het met vervoerders respect!
    Deze platform zorgen er alleen maar voor dat transport zijn eigen kapot maakt.. en in de kaart speelt van scheepvaart en treinen.
    Dat is de werkelijkheid van deze platforms, die misschien wel door deze bedrijfstakken wel gesponserd worden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer