Ga naar hoofdinhoud

“Merendeel transporteurs kan CAO negeren”

Zestig procent van de werkgevers in het wegvervoer valt niet onder de CAO Beroepsgoederenvervoer. Zij hoeven die CAO ook niet meer toe te passen. De CAO kan zelfs niet meer algemeen verbindend worden verklaard. Dat zegt advocaat Han Vallenduuk in zijn column in de nieuwste editie van TTM.nl. UPDATE – Inmiddels is de CAO algemeen verbindend verklaard.

CAO-onderhandelingen Pen + papierVallenduuk, al lang kritisch op de CAO van TLN en KNV, rekent in zijn column minitieus voor dat TLN en KNV maar 41 procent van het aantal werkgevers en ten hoogste 53 procent van de werknemers vertegenwoordigen. Volgens de berekeningen van TLN en KNV zelf zou het gaan om 87 procent. De (mis)calculaties hebben grote gevolgen voor het SOOB-fonds. “Het SOOB-fonds zou dit jaar al ongeveer 4,5 miljoen euro zijn misgelopen als alle ongeorganiseerden op hun tellen hadden gelet”, zo schrijft Vallenduuk, wiens cijfers volgens hemzelf sinds oktober niet zijn aangevochten.

Transport en Logistiek Nederland laat weten niet op de aantijgingen van Vallenduuk te willen reageren om redenen van juridische aard. TLN wijst er wel op dat de algemeen verbindend verklaring van de arbeidsvoorwaarden-CAO donderdag is gepubliceerd in de Staatscourant. Dat betekent dat de CAO vanaf morgen, zaterdag 25 april, algemeen verbindend is voor de looptijd van de CAO, dus tot 1 januari 2010. De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft Transport en Logistiek Nederland als voldoende representatief beoordeeld voor de sector en heeft daarbij de bezwaren van Vallenduuk gewogen en te licht bevonden.

Lees hieronder de column van Han Vallenduuk in zijn geheel…

Hoezo CAO?

Zestig procent werkgevers in het wegvervoer is ongeorganiseerd. De meeste beseffen niet dat ze de CAO Beroepsgoederenvervoer in principe niet meer hoeven toe te passen. Waarschijnlijk nooit meer, omdat de CAO in die vorm nooit meer algemeen verbindend verklaard zal worden. Is dat erg? Niet voor de chauffeurs waarvan de werkgelegenheid nu nog behouden kan blijven. Bijvoorbeeld als de 6.400 ongeorganiseerde werkgevers slimme en vooral simpele arbeidsvoorwaarden afspreken. Neem eens een CAO met een vast loon. De loonsverhoging van 3% per 1 januari behoeven die 6400 bedrijven sowieso al niet toe te passen. Het is te laat voor de krokodillentranen van vakbonden dat er zoveel bedrijven failliet gaan en dat er chauffeurs op straat komen. Men had de CAO al meer dan tien jaar gelden moeten splitsen om ingenieuzer om te gaan met de concurrentie op de Europese markt. Feitelijk heeft de VUT en nadien die onbetaalbare prepensioenregeling de nekslag gegeven. De jongere chauffeurs moeten zich afvragen of zij van hun premies nog wat van terug zullen zien. Met die voorziening voor de ouderen schoten de loonkosten omhoog en prijsden de Nederlanders zich in recordtempo uit de markt. Achteraf bezien kan de vraag gesteld worden of  CAO-partijen wel een meerderheid hadden om die pensioenregeling verplichtend aan de gehele bedrijfstak op te leggen. De cijfers die de meerderheid moeten aantonen deugen al een reeks van jaren niet. Er bestaat nu zeker aanleiding om de Minister te vragen de verplichtstelling voor de prepensioenregeling ambtshalve in te trekken. Dat betekent dat ongeorganiseerde vervoerders niet meer tegen hun wil aan deze premielast vast zitten. Voor hen die willen zal een vrijwillige regeling mogelijk zijn. Maar het klantonvriendelijke logge PVF-apparaat zal de meeste vervoerders wel weerhouden om daarmee in zee te gaan. De ongeorganiseerden hebben ook al een voordeel, omdat ze geen SOOB-premie behoeven af te dragen. Hoe kom ik aan die 60%? De bedrijfstak wegvervoer telt zo’n 15.500 bedrijven. Dat zijn 12.500 vergunninghouders beroepsvervoer en geschat 3.000 koeriersbedrijven zonder vergunning. Trek van die 15.500 de eigen rijders (3.600 vergunninghouders) en zzp-ers (ca. 1.000 koeriers) af en dan krijg je het aantal werkgevers in het wegvervoer, waarvoor de CAO geldt: 10.900. Let wel als men alleen aan logistiek of expeditie doet, zonder een voertuig dat voor derden vervoer verricht, dan geldt de CAO niet. Uit gegevens van TLN zelf blijkt dat zij 5.885 leden hebben. Minstens 161 van die leden verrichten geen vervoersactiviteiten. Dan zijn er ook nog eens 13 bedrijven die ook lid bij KNV zijn. Trek daar dan de 1.200 eigen rijders en pak hem beet 10% zzp-ers van de 350 koeriersleden van af, dan krijg je het aantal werkgevers bij TLN: 4.489 Het werkgeverspercentage dat TLN dus vertegenwoordigd is 41%. Nu wordt de algemeen verbindendverklaring niet op het percentage werkgevers, maar op het percentage werknemers beslist. Niet toevallig is die berekening ook 40% voor TLN. KNV schat 13% van de werknemers te vertegenwoordigen, maar het aantal werkgevers (75) is minder dan 1%. Het is kennelijk niet mogelijk om bij zo’n gering aantal leden een opgave van werknemersaantallen te geven. In ieder geval hebben TLN en KNV bij elkaar hooguit 53%. In de CAO SOOB zitten ze samen. Zij gaven aan samen 87% te vertegenwoordigen. Maar de Minister van SZW is al meer dan een half jaar geleden voorgerekend dat het dus maar 53% is. Sedertdien is het stil geworden. Het SOOB-fonds zou dit jaar al ongeveer 4,5 miljoen zijn misgelopen als alle ongeorganiseerden op hun tellen hadden gelet. Maar goed, als sjoemelen met cijfers in de bankwereld, de woningcorporaties, de vrije beroepen, de ministeries en waar al niet, kennelijk gebruikelijk is, is het niet verbazingwekkend dat cao-partijen dat ook doen om maar algemeen verbindendverklaring te krijgen. Dat is niet van vandaag of morgen en zeker niet alleen in het vervoer. Het sjoemelen zal alleen maar toenemen, omdat de organisatiegraad daalt. Waarom zou je nog lid van een brancheorganisatie zijn als je voor dienstverlening extra moet betalen? Informatie is via internet sneller, gerichter en geheel gratis! Als er dan ook nog verplichtingen uit een CAO bijkomen die het merendeel van de werkgevers niet hoeft toe te passen, dan is de keuze snel gemaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer