Ga naar hoofdinhoud

Ministerie start onderzoek effecten LZV

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat in 2010 intensief onderzoek doen naar de rol en de effecten van de LZV. V&W wil de acceptatie van de Lange en Zware Vrachtwagen in Nederland en het buitenland vergroten en mogelijke problemen wegnemen. Dat schrijft Transport en Logistiek Nederland op haar website. TLN ondersteunt het onderzoek.

LZV DPD HolwerdaEr gaat bijna geen dag voorbij of weer een transportbedrijf meldt dat het met LZV’s gaat rijden. Momenteel rijden er in Nederland zo’n 360 LZV’s (of ecocombi’s) bij zo’n 150 transporteurs. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil opname van LZV’s in het goederenvervoer, zodat ze in de toekomst ook zonder ontheffing èn buiten onze landsgrenzen kunnen rijden. De Tweede Kamer is ook positief, maar stelt wel als voorwaarde dat er geen verschuiving van goederenstromen van spoor en binnenvaart naar de weg mag plaatsvinden.

De eerste resultaten in Nederland zijn dus positief. Meer onderzoek is echter nodig om ecocombi’s in Nederland en Europa breed geaccepteerd te krijgen. Bij dat onderzoek is medewerking van transportbedrijven nodig. In 2010 onderzoekt V&W met een drietal projecten de inzet van LZV’s. Van januari tot november 2010 wordt onderzoek gedaan naar de exploitatie van LZV’s. Bij dit onderzoek gaat het om de vraag hoe in Nederland ecocombi’s worden ingezet en welke voordelen ze opleveren voor bedrijven en de maatschappij. Deze informatie speelt ook een rol in de Europese besluitvorming over toelating van ecocombi’s. Van maart tot november 2010 wordt onderzoek gedaan naar een mogelijke modal shift. Bij dit onderzoek wordt gekeken of zich verschuivingen in de verdeling tussen de vervoerswijzen hebben voorgedaan en in hoeverre die zijn toe te schrijven aan het gebruik van LZV’s. Momenteel loopt al een onderzoek naar verkeersveiligheid, verkeersdoorstroming en wegontwerp met LZV’s. Dit onderzoek duurt nog tot januari 2010. Bij dit onderzoek is het van belang om eventuele knelpunten, zeker in de verkeersveiligheid, tijdig te signaleren en eventuele maatregelen te nemen. Er worden daarvoor twee deelonderzoeken opgezet, namelijk een enquête onder automobilisten en een ongevalsanalyse en interviews met wegbeheerders en handhavers.

Bron: Transport en Logistiek Nederland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer