Groeneveld ICT Solutions heeft de functionaliteit uitgebreid van de ATX boordcomputer en plansysteem Visual Planner. Zo is er nu ook compartiment planning mogelijk in Visual Planner, is een trendanalyse toegevoegd aan het HT brandstofmanagement en biedt de ATX boordcomputer de functie Document Management om documenten en instructiefilmpjes door te sturen naar de chauffeur.
Met de nieuwe module ‘Tank & Bulk’ kan een planner zijn ladingdrager vanuit de stambestanden indelen in meerdere compartimenten, die een afwijkende capaciteit kunnen hebben. “Deze capaciteit wordt tijdens het plannen zichtbaar, met duidelijk zicht op voorgaande ladingen”, vertelt Ivo Kolman, directeur van Groeneveld ICT Solutions. “Met de voorgaande ladingen wordt automatisch de contaminatiecontrole uitgevoerd. Ook wordt de planner ondersteund in de geautomatiseerde vakverdeling.”
Nieuw in brandstofmanagementsysteem HT Driver Performance is een trendanalyse om de rijstijl van de chauffeurs te bewaken. De trendanalyse toont per periode op welke punten er vooruitgang is geboekt en/of waar de nodige verbeteringen te halen zijn. “Met een kleur wordt bovendien aangegeven of de gewenste doelstelling per KPI is behaald”, aldus Kolman.
De nieuwe Document Management functie maakt het mogelijk om documenten vanaf kantoor naar de ATX boordcomputer te versturen. “Op deze manier kunnen documenten als een chauffeurshandboek, vergunningen, ontheffingen, landendocumentatie of instructievideo’s snel en gemakkelijk naar ieder voertuig worden verstuurd”, licht Kolman toe. “Zo zijn alle documenten up-to-date beschikbaar op de boordcomputer van het voertuig. En met toevoeging van een printer of smartphone kunnen de documenten ook schriftelijk of digitaal buiten het voertuig gebruikt worden.”
Bergwerff Transport uit Ridderkerk, gespecialiseerd in het wegvervoer van luchtvracht en lijndiensten naar Italië, is één van de eerste gebruikers van deze nieuwe functie. “Omdat we vanaf kantoor de documenten op de ATX kunnen beheren, heeft de chauffeur altijd de meest actuele gegevens tot zijn beschikking zoals een overzicht van de goedkoopste tankstations en laad-/losinstructies”, zegt directeur Leo Bergwerff. “Daarnaast leggen we door middel van instructievideo’s het gebruik van de boordcomputer en de tachograaf uit aan de chauffeurs. Maar ook T-documenten en CMRs versturen we naar de auto. Via een printer die is gekoppeld aan de ATX kan de chauffeur de documenten in de auto afdrukken. Ze hoeven deze niet meer zelf te schrijven, waardoor we fouten en onleesbaarheid voorkomen.”