Ga naar hoofdinhoud

Noorwegen legt cabotage transportbedrijf Kreiss stil

De Noorse Arbeidsinspectie heeft het Letse transportbedrijf Kreiss verboden om nog langer cabotagevervoer in Noorwegen uit te voeren. Kreiss ligt al langer overhoop met de Noorse autoriteiten rond de beloning van haar chauffeurs bij cabotage in Noorwegen. Nu het bedrijf niet meer reageert op vragen van de uitvoerende instanties is besloten tot een cabotageverbod. Dat blijkt uit een bericht van de Noorse transportfederatie NLF.

Dat is een rigoreuze maatregel, maar de Noren zijn volgens NLF al langer helemaal klaar met vooral Oost-Europese transportbedrijven die de binnenlandse markt verstoren met ongeoorloofde cabotage.

“We kunnen bevestigen dat er besloten is om Kreiss te weerhouden van cabotage in Noorwegen met ingang van 20 januari”, aldus hoofdinspecteur van de Arbeidsinspectie Mariann Nordal.

Volgens NLF is Kreiss al langere tijd in opspraak rond de chauffeurslonen bij cabotage. Kreiss betaalt namelijk 24 Noorse kronen per uur, ongeveer 2,40 euro. Verzoeken om het salaris bij te stellen naar niveau van het minimumloon (rond de 18 euro per uur) werden genegeerd.

Kreiss heeft nu een advocatenkantoor ingeschakeld en weigerde nog in contact te treden met de inspectie. Om die reden heeft de Arbeidsinspectie nu besloten Kreiss niet langer cabotage te laten verrichten in Noorwegen.

De CEO van Kreiss, Andrejs Kuznecovs, zegt in een reactie in Scandinavische media dat landen die behoren tot de EU of EEA de interne markt willen beschermen en daarom protectionistische maatregelen als een minimumloon of ingewikkelde regelgeving opwerpen. Volgens de CEO voldoet Kreiss jaarlijks aan audits rond haar Noorse activiteiten als het gaat om salaris van personeel en arbeidsomstandigheden.

5 reacties op “Noorwegen legt cabotage transportbedrijf Kreiss stil

  • Bert

    Misschien eens iets om in Nederland en het liefst ook Duitsland toe te passen en dan niet alleen bij vervoerders die met opvallend materiaal rijden, zoals Kreiss, maar ook bij al die onopvallende of anonieme vrachtwagens. Het komt hier binnen en wanneer het weer vertrekt hangt af van het feit of ze misschien een keer op cabinekamperen worden gecontroleerd. De infrastructuur is er al voor een groot deel door camera’s en tolsystemen. dus waarom niet voor dit soort zaken gebruiken.

  • Peter

    @Bert, ben het helemaal met je eens alleen de Noren zitten (gelukkig) niet in de EU en kunnen doen wat ze zelf willen.
    Als wij dat doen worden we direct teruggeroepen door dat klote Brussel.

    1. Bert

      @Peter Ik denk dat het wel degelijk kan zonder teruggeroepen te worden. De regels zijn er. Regels m.b.t. cabotage en m.b.t cabinekamperen. Veel chauffeurs reageren erg negatief op het verbod op cabinekamperen (“Mijn vrijheid gaat eraan, ik slaap beter in mijn auto dat in een hotel” of “Wat denk je dat dat kost? Zoveel hotels zijn er niet in de buurt van de snelweg.” ) alleen is het wel dat cabinekamperen dat leidt tot oneerlijke concurrentie en het bewust overtreden van de cabotageregels. Zonder cabinekamperen, is het overtreden van de cabotageregels veel moeilijker en minder zinvol, want het kost geld en dat is nou juist waar het de ondernemer gaat. Zowel die ondernemer in Oost Europa als de ondernemer in West Europa.

  • Floris Ooms

    Met de Smart Tachograaf 2.0 is alles gemakkelijk op afstand te controleren daar elke 3 uur een plot wordt geschreven met GPS gegevens van de locatie.
    Men moet ook de regel gaan invoeren dat men in geval van 45 uurs rust een bon op naam van het transportbedrijf en de naam van de chauffeur kan overleggen van een hotel of B & B.

  • Mark

    Eindelijk een land waar ze eens echt goed doorpakken.

    Het is natuurlijk te triest voor woorden dat die lui blijkbaar voor 2,40 per uur aan het werk zijn in een van de rijkste landen ter wereld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer