Ga naar hoofdinhoud

‘Overheidssteun laat kleine transportbedrijven in de kou staan’

Doordat de regels rond steunverlening geen rekening houden met de praktijk, staan kleine transportbedrijven in de kou. Waar de coronamaatregelen bedoeld zijn om bedrijven overeind te houden, zorgt de uitwerking in de transportsector juist voor het tegendeel. Veel ondernemers met enkele vrachtwagens vrezen voor hun voortbestaan omdat ze niet voor steun in aanmerking komen. Dat zorgt voor veel onbegrip en boosheid. Transport en Logistiek Nederland (TLN) vraagt aandacht voor deze situatie, ook vanwege het belang van deze bedrijven voor Nederland.

Kleine Transportondernemers (KTO’ers) met een tot vijf vrachtwagens kunnen geen gebruik maken van het tweede steunpakket van het Kabinet. Boosdoener is de definiëring van betroffen sectoren op basis van de zogeheten SBI-code. Die gaat eraan voorbij dat kleine transportbedrijven volledig afhankelijk zijn van sectoren waarvoor zij werken. Als een bedrijf geld verdient met transport voor de evenementensector of de horeca, valt de omzet geheel weg. Terwijl die sectoren zelf wel worden geholpen, staat de transporteur buiten spel. Dat is niet alleen slecht voor de bedrijven zelf, maar ook nog eens voor Nederland. “Het is ongelooflijk dat het kabinet geen oog heeft voor bedrijven die getroffen sectoren bevoorraden. Als er in die sectoren geen werk is, staan transportondernemers namelijk ook stil. Deze transportbedrijven zijn de kurk waarop Nederland drijft”, aldus TLN-voorzitter Elisabeth Post. “Bedrijven met veel omzetverlies vallen nu gewoon buiten de boot. Dat is écht onrechtvaardig. Want als ze zouden werken voor de sierteeltsector, zouden ze wel steun krijgen. Daar is het namelijk wel goed geregeld.”

Door de grote vraaguitval hebben veel KTO’ers minder werk. Met name transportbedrijven die andere getroffen sectoren zoals de cultuursector of horeca bevoorraden, worden zwaar getroffen. Omdat veel ondernemers ook kleine opdrachten aannemen, kunnen zij hun vrachtwagen niet tijdelijk buiten gebruik stellen, waardoor de hoge vaste lasten blijven. Denk daarbij aan leasekosten, motorrijtuigenbelasting en verzekeringskosten van een vrachtwagen.

Elisabeth Post

Een mogelijkheid om de kleine transportondernemers snel tegemoet te komen is de tegemoetkoming vaste lasten (TVL) ook voor hen open te stellen. TLN roept de politiek op dit mogelijk te maken. Veel ZZP’ers in de transport kunnen namelijk straks ook geen aanspraak meer maken op de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo), omdat de hoogte van die tegemoetkoming vanaf 1 juni afhankelijk is van het inkomen van een partner. De vaste lasten gaan door, terwijl de inkomsten wegvallen. “Verkeerd uitpakkende regelgeving mag niet de nekslag worden voor deze cruciale bedrijven”, aldus Post. “Nu puntje bij paaltje komt moet het kabinet noodlijdende bedrijven ondersteunen, want die transportbedrijven zijn onmisbaar om Nederland draaiend te houden. We hebben die nu, maar ook straks heel hard nodig om Nederland uit deze economische crisis te helpen.”

Eén reactie op “‘Overheidssteun laat kleine transportbedrijven in de kou staan’

  • Michel Huizinga

    Zoals gewoonlijk kijk ik hier weer niet raar van op,gouden bergen beloven maar voor de gewone man niet bereikbaar
    Is toch met alles zo ,als je de juiste wegen niet weet te bewandelen dan val je buiten de boot
    Net als de opmerking dat chauffeurs onmisbaar zijn in tijden van crisis maar als je als chauffeur vraagt om bij een bedrijf naar een wc te mogen dan word je dat geweigerd,er staat wel een dixie chauffeur pfff en waar was ik mijn handen dan na een toilet bezoek!!! Ook ik hou van een beetje hygiëne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer