Ga naar hoofdinhoud

Pakjesdivisie doet omzet TNT groeien

TNT heeft de omzet in het eerste kwartaal van dit jaar met ruim 12 procent zien stijgen ten opzichte van een jaar eerder. Dat was vooral te danken aan de groei van de pakjesdivisie (Express), zo bleek uit de cijfers die het bedrijf maandag rapporteerde.

TNT Express bestelautoDe omzet van TNT steeg met ruim 300 miljoen euro tot 2,75 miljard euro. De omzet van Express was ruim 9 procent hoger dan in de eerste drie maanden van 2009. Die van de postafdeling bleef stabiel. De hoeveelheid geadresseerde post daalde met bijna 10 procent, ongeveer even sterk als een jaar eerder. Door de opleving van de internationale handel kon TNT in het afgelopen kwartaal opnieuw meer pakjes vervoeren. Gecorrigeerd voor het aantal werkdagen groeiden de volumes van het wegvervoer met ruim 10 procent. Door de lucht vervoerde TNT ruim 22 procent meer pakketten dan in het eerste kwartaal van 2009.

Dankzij de betere resultaten van Express klom het bedrijfsresultaat van TNT, gecorrigeerd voor wisselkoerseffecten, werkdagen en eenmalige posten, met ruim 28 procent tot 213 miljoen euro. Analisten hadden gerekend op een stijging tot 230 miljoen euro.

TNT verwacht dat de internationaal actieve pakjesdivisie dit jaar kan profiteren van een voorzichtig herstel van de wereldeconomie. De resultaten van Express zullen naar verwachting aanzienlijk beter zijn dan in 2009, voorspelde het bedrijf. Die van het postbedrijf zullen waarschijnlijk verder achteruitgaan.

Volgens topman Peter Bakker waren de volumes bij Express in de afgelopen weken zelfs bijna terug op het niveau van het eerste kwartaal van 2007, toen het bedrijf nog geen last had van de internationale recessie. Hij tekende hier echter bij aan dat dit voor een deel komt omdat klanten een inhaalslag maken om de voorraden weer op peil te brengen.

Bakker bleef voorzichtig over de vooruitzichten voor 2010. “Het wereldwijde economische herstel blijft kwetsbaar. Een aanhoudende focus op kosten en cash blijft dan ook geboden.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer