Ga naar hoofdinhoud

Personenvervoer veel harder geraakt dan goederenvervoer in coronacrisis

De coronacrisis zorgt dit jaar voor een historisch grote volumedaling van 13,5 procent in de sector transport en logistiek. De verschillen tussen deelsectoren zijn hierbij aanzienlijk, en  het is goed dat in perspectief te stellen.  Zo wordt het personenvervoer veel harder geraakt dan het goederenvervoer (-4,5 procent). Dit blijkt uit het nieuwe vooruitzicht transport en logistiek van het ING Economisch Bureau.

Terwijl de impact voor het vervoer door de lucht het grootst is (-50 procent) en ook het openbaar vervoer fors krimpt, profiteert het post- en pakketvervoer juist (+7 procent). In 2021 is er over de hele linie weer groei, maar in het personenvervoer dreigt structurele impact en duurt het meerdere jaren om er weer bovenop te komen.

In de transport- en logistieksector wordt de luchtvaart veruit het sterkst getroffen door de coronacrisis. Door beperkende maatregelen en terughoudendheid met reizen halveert het volume naar verwachting in 2020, ondanks uitbreiding van de diensten in de zomer. Het luchtvrachtvervoer dempt de daling enigszins, maar door de uitval van passagiersvluchten is de capaciteit tegelijkertijd beperkt en duur. Ook in het openbaar vervoer laat de coronacrisis diepe sporen achter. Als gevolg van aanhoudend thuiswerken en onderwijs op afstand, blijft herstel in het najaar nog uit en volgt dit jaar een verwachte daling van zo’n 35 procent in het personenvervoer over de weg en het spoor.

Het contrast tussen personenvervoer en goederenvervoer is groot. Terwijl het herstel van de corona-impact voor het personenvervoer in de zomer nog nauwelijks van de grond komt, hebben het goederenvervoer en de logistieke dienstverlening de opwaartse lijn na een forse tik weer redelijk snel ingezet. Totaal daalt het volume in 2020 hier naar verwachting met 4,5 procent. 

cars and tourist bus and people in mountains
Photo by RF._.studio on Pexels.com

Doordat de Nederlandse economie relatief goed overeind blijft, is de krimp in het internationale vervoer groter dan in het nationale vervoer. De teruggang van de wereldhandel leidt in 2020 voor een stevige volumedaling in de scheepvaart (-7 procent). In de binnenvaart zorgt niet alleen de industriële productiedaling voor tegenslag, maar ook de energietransitie (afbouw kolen) en het lage water. Hierdoor lijkt de grootste markt – het vervoer over de Rijn – nu een krimpmarkt geworden. 

Opvallend is dat de positieve en negatieve uitschieters door de coronaschok ook binnen sectoren groter zijn dan normaal. Dit is vooral te zien in het wegtransport en logistiek van consumentenproducten. Zo valt het vervoer voor de horeca, de winkeldistributie en het vervoer voor de autosector dit jaar flink terug, maar profiteren logistieke bedrijven actief voor supermarkten, bouwmarkten en tuincentra van de groei in de detailhandel. Hoewel de huidige markt voor prijsdruk en efficiëntie-uitdagingen zorgt, is het uitblijven van kostbare files in het wegtransport een meevaller. 

Tussen de rode cijfers is het pakketvervoer dit jaar een opvallende positieve uitzondering. Na jaren van trendmatige groei geeft de coronacrisis e-commerce een extra impuls. Zo steeg de omzet van Nederlandse webwinkels in het tweede kwartaal met 45 procent en vervoerde PostNL 25 procent meer pakketten. Hierdoor verschuiven er activiteiten van de winkel naar het warehouse en ziet de post- en pakketsector het volume als enige deelmarkt stijgen (+7 procent). 

In 2021 volgt er naar verwachting weer groei in de transport- en logistieksector (totaal +2,5). Doordat de economie nog niet volledig herstelt, blijft het volume over de hele linie echter lager dan in 2019. Rico Luman van het ING Economisch Bureau. “De luchtvaart en het openbaar vervoer veren gedeeltelijk terug, maar coronacrisis heeft hier ook structurele impact en het duurt meerdere jaren voor het oude niveau weer wordt bereikt. In de het goederenvervoer zet het herstel door, maar zonder veel vaart. Nationaal zal de krimp in de bouw druk zetten op het herstel en internationaal blijft het zwakke handelsklimaat en de toekomstige relatie met het VK een onzekere factor.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer