Toch geen Nederlands loon voor Hongaarse chauffeurs Van den Bosch • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Toch geen Nederlands loon voor Hongaarse chauffeurs Van den Bosch

De Hoge Raad heeft vrijdag arrest gewezen in de rechtszaak die tien Hongaarse chauffeurs hebben aangespannen tegen hun voormalige werkgever Silo Tank Kft.

De uitspraak van de Hoge Raad heeft betrekking op de vraag of de Hongaarse chauffeurs in de periode 2007-2012 Nederlands loon hadden moeten ontvangen voor de internationale transportactiviteiten die zij hebben uitgevoerd in opdracht van Silo Tank (inmiddels Van den Bosch Transport Kft.).

Hongaars of Nederlands loon

Op 2 mei 2017 oordeelde het gerechtshof ’s-Hertogenbosch dat de chauffeurs geen aanspraak hebben op Nederlands loon. Deze uitspraak is door de Hoge Raad op 23 november 2018 vernietigd. Op 27 juli 2021 heeft het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden geoordeeld dat de chauffeurs aanspraak hebben op Nederlands loon.

Vernietiging eerdere uitspraak

De Hoge Raad heeft vrijdag de uitspraak van het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden van 27 juli 2021 vernietigd. Dat betekent dat de Hongaarse chauffeurs geen aanspraak kunnen maken op Nederlands loon. De zaak wordt verwezen naar het gerechtshof Amsterdam. Daarmee volgt de Hoge Raad het eerdere advies van de advocaat-generaal op. De Hoge Raad vernietigt onder meer het oordeel van het hof dat Nederland het gewone werkland van de Hongaarse chauffeurs was.

Bevestiging van juist handelen

CEO Rico Daandels van Van den Bosch is verheugd met de uitspraak: “De uitspraak van de Hoge Raad bevestigt dat we juist gehandeld hebben en dat de chauffeurs altijd op de juiste wijze zijn beloond.” De uitspraak bewijst volgens Daandels opnieuw de complexheid van deze materie – niet alleen binnen deze zaak, maar sectorbreed. Ook doet de zaak het imago van de sector geen goed. “We zijn nu tien jaar verder en moeten helaas concluderen dat de opstelling en toon van vakbond FNV polariserend en beschadigend voor de sector gewerkt hebben.”

FNV Bondgenoten vindt dat Van den Bosch ten onrechte verheugd is. “De evolutie van de zaak heeft de sector in bredere zin veel goed gedaan met het aanscherpen van wetgeving en het aansprakelijk kunnen stellen van opdrachtgevers. Opdrachtgevers zijn zich inmiddels meer bewust dan ooit dat ze transportbedrijven niet zomaar kunnen vertrouwen als het gaat om naleving van wet- en regelgeving. Hoe er in de praktijk wordt omgegaan met chauffeurs die voor hun rechten op proberen te komen, laat het begin van deze zaak goed zien: de chauffeurs worden ontslagen, waarbij een bedrijf het naderhand allemaal erg complex vindt en er alles aan doet om procedure te rekken. Zo ook deze nieuwe stap in deze zaak. FNV heeft er alle vertrouwen in dat ook het volgende gerechtshof gewoon opnieuw en beter gemotiveerd gaat oordelen dat de chauffeurs gewoon recht hebben op Nederlands loon”, stelt de vakbond in een verklaring.

De vakbond wijst er ook op dat in een vergelijkbare zaak tegen een bedrijf uit Litouwen de strafrechter in Brugge afgelopen vrijdag oordeelde dat chauffeurs uit Litouwen, Oekraïne en Wit- Rusland recht hebben op Belgisch loon, omdat ze feitelijk in België werken. Ook wees de Belgische rechter individuele vorderingen van chauffeurs, tot wel 69.000 euro, die zich in de procedure gemeld hadden, direct toe. Die zaak laat volgens FNV de effectiviteit en het afschrikwekkend effect van het Belgische systeem zien. Zelfs de CEO van het bedrijf, een voormalig viceminister van transport uit Litouwen, kreeg een voorwaardelijke gevangenisstraf van een half jaar opgelegd. “Echter in Nederland ontspringen bedrijven als Van den Bosch tot nu toe de dans door een trage rechtsgang en een weinig afschrikwekkend overheidsoptreden”, aldus de vakbond.

8 reacties op “Toch geen Nederlands loon voor Hongaarse chauffeurs Van den Bosch

  • Jaap

    De echte VOC mentaliteit. Moderne slaverij aan de macht.
    Wees er maar trots op!

    1. Michel Huizinga

      Precies dat dus,het uitmelken en het kapot maken van de transport markt

  • P. M.

    Pfff de Hongaar uitgewrongen, de Nederlander verdrongen. Het hek is van de dam.

  • peter jan

    Dus volgens België is het zo dat niet de standplaats maar waar je het meest werkt uitmaakt wat voor loon je krijgt…. Lekker is dat, klopt ook voor geen meter

  • Jos

    Veel transporteurs hebben meer witte platen dan gele. Niet omdat dit ingewikkelde materie is, wel omdat t lucratief is. En uitbuiting is niet eens een neveneffect, daar draait t zelfs om. Slavernij 21e eeuw.
    Van den Bosch, Van Dijcke Transport, VOS en welke eigrnkijk niet, waar bende gullie toch mee bezig?

  • René Zinsmeester

    Is toch mooi,kunnen ze weer heel stoer 500 nieuwe trekkers bestellen onder het mom van kijk is hoe goed wij bezig zijn!
    Ordinaire roofridders zijn het zonder enige vorm van geweten bezeten door het drek der aarde!

  • Wiebe

    Moderne slavernij door transport bedrijven tot kunst verheven.Het kan en mag allemaal,ronduit stuitend en a,sociaal,leve bananen republiek nederlan.

  • Wiebe

    Uitbuiting,moderne slavenarbeid door veel transport bedrijven tot kunst verheven,en gezien als verdienmodel.Ronduit stuitend en asociaal,maar het kan en mag allemaal zoals nu blijkt.Chauffeurs te kort is onder andere bovenstaande reden ook niet zo gek.Wie wil er nog in zo een verziekte sector werken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer