Cargo Truck Direct uit Düsseldorf is 2023 begonnen met het invoeren van een 4-daagse werkweek voor al haar werknemers. Het transportbedrijf probeert het concept, waarbij het salaris gelijk blijft, uit voor een periode van 8 weken.
In de testfase van acht weken moet ervaring worden opgedaan met iets wat nog weinig voorkomt in de transportsector. Het doel van de 4-daagse werkweek is de productiviteit in het bedrijf te verhogen, het aantal ziektedagen te verminderen en te zien of het het concept op grotere schaal in Duitsland kan worden geïntroduceerd. Het aantal uren per week is teruggebracht van 45 naar 40 uur, terwijl het maandsalaris gelijk is gebleven. Hoewel productiviteit belangrijk is, vindt het bedrijf dat bij het huidige tekort aan arbeidskrachten de aantrekkelijkheid van het werk voorop staat.

“We willen iets teruggeven aan de werknemers, namelijk het belangrijkste wat je in je leven hebt. Tijd”, zegt Andreas Hohnke, directeur en oprichter van Cargo Truck Direct. De ploegen zijn zo gepland dat de activiteiten op alle dagen en op het gebruikelijke tijdstip worden uitgevoerd, zodat de klanten geen negatieve veranderingen ondervinden. Het was een onderneming die veel planning vooraf vergde, aangezien er geen precedenten waren die CTD kon volgen. “Het was lastig, maar omdat we bekend staan om innovatie, slaan we ook deze weg als eerste in en zijn we blij met het resultaat van onze planning”, zegt Muhammet Altindas, algemeen directeur. Of de vierdaagse werkweek na de testfase wordt voortgezet, hangt af van de tevredenheid van het personeel, dat een belangrijke rol zal spelen bij de beslissing. Na de eerste weken zijn de reacties goed. “Ik vond de eerste week al erg leuk. Het kan zo blijven, ik heb goede hoop,” zegt Michael, een expert in gevaarlijke goederen. En Elzbieta, werkzaam op de administratie: “Het idee is erg goed. Ik heb nu meer tijd voor mijn hobby’s en hier op het werk heb ik meer energie en kan ik me beter op mijn werk concentreren.”
Cargo Truck Direct is opgericht in 2011 met een focus op off-airport diensten en express transporten. Er werken in totaal 30 mensen.
In Nederland was er in 2017 veel ophef over AB Texel die chauffeurs 4 dagen in de week wilde laten werken. Tegenwoordig is in Nederland 40 uur in 4 dagen werken niet meer ongebruikelijk.