Ga naar hoofdinhoud

Trein China-Europa succesvol tijdens COVID-19

De goederentreinen tussen Europa en China draaien uitstekend tijdens de COVID-19 pandemie. Inmiddels zijn er al meer dan 1000 ritten uitgevoerd, met een totale lading van 1,923 miljoen toen, een stijging van 41,7 procent ten opzichte van vorig jaar. De 1000e rit vond maar liefst 78 dagen eerder plaats dan in 2019.

Dat meldt spoorexploitatant China Railway Xi’an Group, dat vanuit de stad Xi’an het startpunt van de zijderoute beheert.

Sinds de lancering van de goederentreinen tussen China en Europa in 2013, neemt het aantal landen en landen toe. De goederentreinen tussen China en Europa, die beginnen in Xi’an, rijden via meer dan 40 landen en regio’s, waardoor nauwe economische en handelsbetrekkingen tussen China en Europa mogelijk werden.

In april 2020 is een nieuwe route van Xi’an naar Barcelona geopend. Die deed er 18 dagen over.

Als voorbeeld van de manier waarop goederentreindiensten door bedrijven in heel Europa worden omarmd en de kansen die er mee benut werden tijdens COVID-19, noemt Chinese Railway Xi’an Group het Nederlandse GVT Intermodal. Op 26 april jl. vertrok vanuit station Xinzhu in Xi’an een goederentrein geladen met producten voor Longi Green Energy naar Tilburg, voor GVT Intermodal. Eerder werden deze producten verscheept per schip vanuit de haven van Tianjin in China, maar tijdens de COVID-19 pandemie was die verbinding, ook tijdstechnisch, geen zekerheid meer. GVT Intermodal vervoerde de producten rechtstreeks op de goederentreinen tussen China en Europa, waardoor tijd en magazijnkosten werden bespaard. Roland Verbraak, General Manager bij GVT Group of Logistics: “We zijn iets meer dan drie jaar geleden voor het eerst gebruik gaan maken van de Chinees-Europese goederentreindiensten, en vanaf vorig jaar lieten we 5 treinen per week rijden.  Met de trein zijn we in staat om goederen in 15 dagen te ontvangen, terwijl luchtvracht 10 tot 20 dagen duurt en bovendien vier keer zo duur is. Daarom worden goederentreinen steeds populairder. Tijdens de huidige COVID-19 pandemie halen we nog steeds 5-6 treinen per week uit China naar Europa. De goederentreinen hebben ons in staat gesteld om zo business as usual mogelijk te blijven werken tijdens de pandemie. Ik twijfel er niet aan dat de toekomst rooskleurig is voor goederentreinen vanuit China naar Europa, Veel bedrijven zien, net als wij, de voordelen ervan.”

 Mr. Xinhuang, directeur van Xi’an Xinzhu Station van China Railway Xi’an Groep: “We zijn blij dat we een oplossing kunnen zijn voor veel bedrijven in deze stressvolle tijd. De Chinees-Europese goederentreindienst heeft duidelijke voordelen en is het belangrijkste vervoermiddel geworden voor goederen tussen China en Europa. “We zijn in staat geweest om de activiteiten te handhaven zoals gebruikelijk tijdens de pandemie en hebben in feite uitgebreid. Het is geweldig dat de China-Europa goederentreindienst bedrijven over de hele wereld kan stimuleren om verbinden, verhandelen en de handen ineen slaan in de strijd tegen COVID-19.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer