TVM start binnenkort met een proef om het rijgedrag van vrachtwagenchauffeurs te analyseren met behulp van camera’s. Daarmee zegt TVM dat het de veiligheid op de weg wil vergroten. Tegelijkertijd heeft TVM aan de vakbonden meegedeeld dat het de aldus verkregen data wil gebruiken om risicoprofielen op te stellen voor zijn verzekeringsactiviteiten. De vakbonden zijn tegen, maar gaan echter volkomen voorbij aan een eerdere positieve proef met een Event Data Recorder.
Volgens FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen voegt de proef weinig toe aan wat er al bekend is. Werkdruk, vermoeidheid en afleiding van chauffeurs zijn de grootste risicofactoren. Dat bleek niet al te lang geleden nog eens uit onderzoek naar vrachtwagenongelukken door de Onderzoeksraad voor Veiligheid.
Vanzelfsprekend willen de vakbonden ook dat de veiligheid zo veel mogelijk vergroot wordt. Maar de meerwaarde van deze proef zien de bonden niet. Sterker nog, volgens de vakbonden voegt het alleen maar stress toe aan het werk van de chauffeur. Bovendien vrezen FNV en CNV dat de gegevens gebruikt worden om chauffeurs af te rekenen op hun rijgedrag in plaats van hen waar nodig te coachen. Veel te vaak worden de bonden geconfronteerd met een afrekencultuur binnen de transportbedrijven, waar alles draait om zo laag mogelijke kosten en het maken van zoveel mogelijk uren.
Beter zou het volgens de vakbonden zijn als TVM de praktijk van de rij- en rusttijden op de planningsafdelingen van transportondernemingen eens grondig onder de loep zou nemen en er meer sociaal gepland gaat worden zodat de chauffeur goed uitgerust weer op pad kan. Er zit al controleapparatuur in de vrachtwagencabines. Nog meer apparatuur zorgt voor nog meer afleiding en stress en daar zitten chauffeurs niet op te wachten. TVM had volgens de bonden ook kunnen kiezen, als er nog iets is dat nog niet bekend is, voor een onafhankelijk onderzoek in bijvoorbeeld rij-simulatoren. FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen wijzen deze proef daarom van de hand.
De vakbonden reppen met geen woord over een eerdere, wel degelijk positief verlopen proef met de Volvo Event Data Recorder bij De Rooy Transport. Volvo Trucks bekijkt momenteel of het in het kader van ‘Safety Coaching’ (projecten met) de Volvo Event Data Recorder commercieel op de markt kan brengen.
De bonden moeten zich eens druk maken om de idiote rij en rusttijden. Ik hoorde onlangs van een bedrijf in Brabant waar de chauffeurs voor een ritje groupage naar Parijs en omgeving om 04 H00 moeten vertrekken en dan om 16 H 00 uitgewerkt zijn, Daar sta je dan tot de andere morgen 07H00 en daar wordt je juist doodmoe van. Vroeger reden we door tot 20 H00 en zocht je een Routier en hoefde je ook niet op een minuutje te kijken en was je moe dan kon makkelijk in de middag een dutje doen en dan voelde je je weer kip lekker en men had hoogstens een radio in de cabine, maar tegenwoordig is er veel te veel afleidapparatuur in de cabine.
Bonden gaan volkomen terecht voorbij aan eerdere testen met deze onzin. Het gaat er om, en daar gaat TTM volledig aan voorbij, dat chauffeurs het niet langer pikken dat het vakmanschap van hun beroep door dit soort controle middelen volledig wordt uitgehold. Er is al een tekort aan chauffeurs, dat wordt zo niet beter. Hoewel, met 100% controle kun je ook chimpansees achter het stuur zetten. Ik doe hier niet aan mee en zal weigeren om met een dergelijk systeem te werken. We zullen zien hoe dat afloopt!
Wat ik niet begrijp: als de chauffeurs zo overtuigd zijn van hun eigen vakmanschap, waarom is het dan zo erg dat dat op camera wordt vastgelegd? Daarmee blijkt alleen maar meer hoe goed de Nederlandse chauffeur is, en de bewaarde beelden vormen het bewijs!
Anders ga je zelf even in je hok zitten met camera om te kijken of je alles wel goed doet. Dit gaat toch vaak leiden tot verkeerde conclusies afgaande op de beelden. Als chauffeur kun je geen spiegels genoeg hebben en 1 camera met een kijkhoek van jewelste waar je alles in miniatuur op ziet zal alles even filmen.
De oorzaak van een ongeluk gebeurd vaak toch al voordat het op camera duidelijk is.
Weet niet waar jij vroeger reed, maar wij waren toch echt meer aan het rijden toen dan tussen de middag een tukkie doen
frankrijkrijders 🙂
de meeste ongevallen gebeuren nog steeds met personenwagens, waarom daar niet zo’n “proef”??????
[…] was deze week ook wel de weerstand die we hebben gelezen op een product dat een andere startup voor een grote Nederlandse truck verzekeraar opwekt bij de […]