Eerder dit jaar dagvaardde FNV Transport en Logistiek transporteur Farm Trans wegens het niet naleven van de cao bij de inzet van Poolse chauffeurs. Maandag 27 juli werd de zaak inhoudelijk behandeld. Een verzoek van de transporteur om de rechter te wraken wegens vooringenomenheid werd vrijdag 24 juli afgewezen. Ook maakte de inspectie in Groot-Brittannië bekend dat Farm Trans daar stelselmatig de regels overtreed. Een vrachtwagen werd in beslag genomen.
De zaak tegen de transporteur van Farm Frites kwam al twee maal voor de rechter zonder inhoudelijk verweer van de transporteur. De werkgever kwam met verweren om de zaak te rekken en een rechtsgang te traineren. Op de inhoudelijke zitting van 29 juni jongstleden deed de transporteur nog voor dat ze haar inhoudelijke stellingen kenbaar maakte middels een wrakingsverzoek. De transporteur was van mening dat de rechter vooringenomen was en daarom de zaak niet verder mocht behandelen. Op 24 juli vonniste de wrakingskamer van de rechtbank dat van vooringenomenheid geen sprake is en dat deze rechter de zaak blijft behandelen. Maandag 27 juli om 13:00 uur is de zaak voor de rechtbank in Bergen op Zoom weer inhoudelijk behandeld.
Vrachtauto Farm Trans door Engelse inspectie in beslag genomen
Vrijdag 24 juli maakte de Engelse inspectie bekend dat Farm Trans ook daar stelselmatig overtredingen pleegt. Een vrachtauto van de transporteur is in Engeland in beslag genomen wegens het overtreden van de cabotageregels. De Engelse inspectie heeft aangegeven een rapport naar de Nederlandse autoriteiten te sturen met het verzoek te onderzoeken of Farm Trans Nederland nog wel betrouwbaar is nu ze in Engeland stelselmatig de regels overtreed. Eerder dit jaar verzocht FNV-VNB de Inspectie Leefomgeving en Transport om een onderzoek in te stellen naar overtredingen van de cabotageregels en de inzet van buitenlandse nep ZZPers.
Edwin Atema van FNV – Stichting VNB: “Tot op heden hebben wij nog geen letter verweer ontvangen van deze concurrentievervalsende transporteur. Te stellen dat de rechter vooringenomen zou zijn, was echt belachelijk. Vrijwel iedere Nederlander eet namelijk wel eens patat van Farm Frites dat door uitgebuite Polen wordt vervoerd.” FNV-VNB is blij dat Farm Trans nu ook in het buitenland aandacht heeft van de inspectiediensten.
Bron: vakbond FNV
FNV zou in principe voor de werknemers moeten zijn.
Helaas valt mij op dat men stelselmatig bedrijven kapot maakt waardoor er steeds meer werknemers in de WW komen alwaar men daar weer niets voor kan doen!!
Getuige het bericht in transport online over Brutra waar Atema niet meer bij betrokken is dus niets meer voor deze oud medewerkers kan doen!
Dus FNV Gaat zo verder!! goed bezig! Prutsers
nog een beetje rekken en op lange baan schuiven
en plots zullen ze de wet een beetje in voordeel
van farmtrans en soortgenoten aanpassen
voila
ook weer opgelost….
niet vergeten dat zo’n ‘constructie’ eigenlijk niet kan maar
allang gedoogd wordt en nu bijna niet meer omkeerbaar is
omdat ze zolang gedoogd geweest zijn
auto,s controleren.buitenlandse chauffeur erop direct in be slag nemen.leren ze het een Keer AF.zakkenvullers
Bieman volgens mij moet je wel eerst strafbare fouten maken, voor dat je maar blind een wagen in beslag kan nemen. Daarnaast wil het niet zeggen dat iedere buitenlandse chauffeur bij voorbaat onderbetaald word.
In dit geval lijkt dat er wel op, met deze constructie, maar je kan dan niet alvorens de rechter een uitspraak heeft gedaan, maar wagens aanhouden en in beslag nemen.