Ga naar hoofdinhoud

UPDATE – Verruimde rij- en rusttijden? Hoe werkt dat dan? En in Europa?

Er komen enorm veel reacties en vragen op de beslissing van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om de regeling rij- en rusttijden te verruimen. TLN geeft nu wat extra antwoorden.
UPDATE: Tevens is er nu een overzicht van alle Europese landen met een aangepaste rij- en rusttijdenregeling.

De verruimde regeling zal niet voor iedereen en niet in alle situaties een oplossing bieden. Zorg dat de chauffeur op printouts bijhoudt wat de redenen zijn van het niet kunnen houden aan de rij- en rusttijden. In de Europese verordening 561/2006 is in artikel 12 de mogelijkheid beschreven om een geschikte stopplaats te kunnen bereiken. Artikel 12 bevat bepalingen die een bestuurder toelaten om af te wijken van de vereiste minimumrusttijden en maximumrijtijden als opgenomen in de artikelen 6 tot en met 9, teneinde een geschikte stopplaats te vinden. Het is bestemd voor gevallen waarin het voor een bestuurder tijdens de rit onverwacht onmogelijk wordt om aan de verordening te voldoen, met name in situaties van abnormale moeilijkheden, buiten de wil van de bestuurder, die blijkbaar onvermijdelijk en onverwacht zijn, ook al werd de nodige zorgvuldigheid aan de dag gelegd. De afwijking moet ook de veiligheid van personen, van het voertuig en van zijn lading waarborgen en ervoor zorgen dat de vereisten inzake verkeersveiligheid steeds in acht worden genomen.

Bestuurders moeten uiterlijk bij aankomst op een geschikte stopplaats de reden van de afwijking aantekenen op een afdruk. Geef daarbij aan dat het gaat om artikel 12 van verordening 561/2006 en een korte omschrijving van de reden. Deze print gedurende 28 dagen meenemen onderweg en daarna inleveren op kantoor. Dit laatste om tijdens eventuele bedrijfscontroles ook bewijsvoering te hebben.

Overzicht tijdelijke vrijstellingen rij- en rusttijden in EU beschikbaar

Behalve Nederland hebben veel andere EU-landen tijdelijke vrijstellingen verleend met betrekking tot de rij- en rusttijden. Soms geldt dit voor alle transport, soms ook alleen voor specifieke sectoren. In de meeste landen geldt het zowel voor nationaal als internationaal transport maar er zijn ook landen die het alleen van toepassing verklaren op nationaal transport. Het wordt er helaas niet allemaal niet eenvoudiger op zo. Ook de onderwerpen waarvoor vrijstelling wordt gegeven en de normen die dan gelden wijken onderling af. In dit document een overzicht van de stand van zaken op dit moment. TLN raadt aan zoveel mogelijk zorg te betrachten bij de inzet van chauffeurs in deze hectische tijd en te zorgen dat veiligheid en bescherming tegen vermoeidheid hoog in het vaandel blijven staan, en zoveel als mogelijk de normale rij- en rusttijden te blijven hanteren. Voor gevallen van overmacht zijn er specifieke richtlijnen die elders in dit liveblog zijn te vinden.

In dit document is aangegeven in welke landen momenteel uitzonderingen gelden aangaande rij- en rusttijden.

2 reacties op “UPDATE – Verruimde rij- en rusttijden? Hoe werkt dat dan? En in Europa?

  • Floris Ooms

    Dit is het uitgelezen moment om de gehele rijtijdenwet en rijtijdenbesluit te gaan wijzigen en fors te vereenvoudigen in Europa namelijk als volgt:
    Diensttijd max. 15 uur.
    Dagelijkse rust max. 9 uur.
    Rust tussen de rijtijden minimaal 1 uur na max. 4 uur rijtijd.
    Max. 12 uur rijtijd e/o laden en lossen per dag
    Wekelijkse rust 48 uur minimaal.
    Wekelijkse rust aaneengesloten hoeft niet per see in het weekend plaats te vinden.
    Afschaffen van alle rijverboden dus ook de weekend rijverboden.
    Als iemand altijd ’s nachts wil werken/rijden onbeperkt toestaan.

  • Floris Ooms

    Dit is het uitgelezen moment om de gehele rijtijdenwet en rijtijdenbesluit te gaan wijzigen en fors te vereenvoudigen in Europa namelijk als volgt:
    Diensttijd max. 15 uur.
    Dagelijkse rust minimaal 9 uur.
    Rust tussen de rijtijden minimaal 1 uur na max. 4 uur rijtijd.
    Totale rusttijd minimaal 12 uur per 24 uur/ per dag
    Max. 12 uur rijtijd e/o laden en lossen per dag
    Maximale rijtijd per 7 aaneengesloten dagen 60 uur, dus geen 90 uur per 14 dagen.
    Wekelijkse rust 48 uur minimaal.
    Wekelijkse rust aaneengesloten hoeft niet per see in het weekend plaats te vinden.
    Afschaffen van alle rijverboden dus ook de weekend rijverboden.
    Als iemand altijd ’s nachts wil werken/rijden onbeperkt toestaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer