Vos Logistics heeft in samenwerking met onder meer Scania en de Zweedse overheid een proef gestart met de EcoCombi XL, een 32 meter lange combinatie met twee megatrailers.
Al eerder werd duidelijk dat Vos Logistics op Zweden rijdt met een LZV. Die wordt dan in delen naar Zweden gereden en daar wordt alles aan elkaar gekoppeld. Met de EcoCombi XL werkt Vos op dezelfde wijze, en dat zal ook zo blijven zolanger in Noord-Duitsland niet met LZV’s gereden mag worden. Met twee megatrailers, samen goed voor 32 meter, mag sowieso niet in Duitsland worden gereden.
In Zweden wordt er echter op diverse plaatsen met 32 m lange combinaties gereden en Vos Logistics heeft het nu voor elkaar dat zij het ook mag, zij het op bepaalde trajecten in Zweden. Jan van Tilburg, projectmanager bij Vos Logistics en initiator van het project: “Ik heb de EcoCombi XL gevolgd op zijn eerste officiële trip van Stockholm naar Malmö om er zeker van te zijn dat de route in orde was. Ik was verbaasd over hoe soepel alles ging en ik ben ervan overtuigd dat dit concept in Zweden kan slagen, maar dat het ook toepasbaar is in andere Europese landen. Het gebruik van de EcoCombi XL kan serieus bijdragen aan de beperking van CO2-uitstoot en het terugdringen van congestie op Europese wegen.” Vooralsnog gaat het slechts om een test tot en met 2017, maar Vos Logistics heeft ook de ambitie om EcoCombi XL in geheel Zweden en andere landen te gaan gebruiken.