Ga naar hoofdinhoud

Transportsector heeft belastingschuld van 2,1 miljard euro

De belastingschuld van 16 miljard euro die bij ruim 10 procent van de bedrijven tijdens de lockdown is ontstaan, drukt voor specifieke groepen de komende maanden fors op het resultaat. De verschillen tussen de branches en tussen bedrijven als het gaat om bedrijfsomvang zijn groot. In de transportsector stond op 28 februari van dit jaar nog een belastingschuld van 2,1 miljard euro open bij circa 17 procent van de bedrijven. Dat blijkt uit een analyse van ABN Amro.

Het percentage ondernemingen met een belastingschuld ligt in deze sector beduidend hoger dan het gemiddelde van ruim 10 procent voor het gehele bedrijfsleven. Ook de gemiddelde schuld is hoog: ruim 252.000 euro, tegen zo’n 80.000 in het gehele bedrijfsleven. Indien de winsten de komende jaren terugkeren naar het peil van 2019, bedraagt de belastingschuld de komende jaren naar schatting gemiddeld 23 maanden winst. De schuld is vooral hoog bij bedrijven vanaf 50 medewerkers: gemiddeld 5,7 miljoen euro. Uitgesmeerd over 36 maandelijkse aflossingstermijnen bedraagt de schuld gemiddeld zo’n 65 procent van het bruto bedrijfsresultaat. Vanaf 2022 komt daar nog 4 procent invorderingsrente bij.

Personenvervoer

Vermoedelijk zit ruim de helft van de belastingschuld bij luchtvaartmaatschappijen, openbaar vervoerbedrijven en busvervoerders en taxibedrijven. Om privacyredenen worden niet over alle branches cijfers gepubliceerd. Over het personenvervoer over de weg zijn wel cijfers verstrekt. Ruim 22 procent van de bedrijven in deze branche heeft een openstaande belastingschuld. Bij de grote bedrijven is dat zelfs 67 procent, gemiddeld bedraagt de schuld bij deze groep 3,7 miljoen euro. Voor de hele branche gaat het om naar schatting 28 maanden winst over 2019.

Logistiek rond evenementen

Ook bedrijven in het goederenvervoer kampen met flinke belastingschulden. Die ontstonden vooral gedurende de eerste coronagolf. Door de sterke ontregeling van logistieke ketens en de sluiting van bijvoorbeeld fabrieken, winkels en horeca liep het vervoerde ladinggewicht sterkt terug. Zo heeft 17 procent van de tussenpersonen in het vrachtvervoer een openstaande schuld van gemiddeld ruim 3 ton. In het goederenwegvoer staat bij 16 procent nog een belastingschuld open van gemiddeld bijna 142.000 euro. Dit bedrag komt ongeveer neer op ruim 12 maanden brutowinst over 2019.

Pakketbezorgers

In de branche post en koeriers hebben eveneens veel bedrijven een belastingschuld. Bij 19 procent van de branche staat gemiddeld nog 45.000 euro open. Dit is geen gevolg van de coronacrisis, want pakketbezorgers hebben juist geprofiteerd van de enorme hoeveelheden online bestelde producten. Vermoedelijk zijn veel pakketbezorgers nauwelijks winstgevend doordat de markt zeer competitief is.

Vanaf de zomer van 2020 herstelden de meeste transportbranches dankzij de sterk opverende internationale handel en het herstel van de industriële productie. Dat gold echter slechts in beperkte mate voor het personenvervoer. Ook de logistiek rond evenementen, winkels en horeca liet beperkt herstel zien. Deze branches leden opnieuw sterk tijdens de tweede lockdown, die in oktober begon. In de evenementenlogistiek zijn enkele partijen omgevallen. Sommige bedrijven, waaronder veel wegvervoerders, hebben alternatieve opdrachten kunnen vinden, bijvoorbeeld de bevoorrading van supermarkten en de pakketbezorging. Ook hebben veel ondernemers investeringen uitgesteld. Bij deze bedrijven is de solvabiliteit vaak verslechterd met 5 tot 10 procentpunt, zo blijkt uit gesprekken met ondernemers. Aangezien veel transportbedrijven voor de coronacrisis enkele goede jaren hebben beleefd, hoeft dat niet per se een probleem te zijn.

De vooruitzichten kunnen voor bepaalde transportbedrijven slecht zijn. Indien de schuld te zwaar op de balans drukt, moet eerst de solvabiliteit worden aangezuiverd voor investeringen kunnen worden gedaan in verduurzaming of digitalisering. Het is ook goed denkbaar dat verzwakte bedrijven worden overgenomen door sterke ondernemingen in de sector. De coronacrisis zou dus kunnen leiden tot verdere consolidatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer