Traton, de holding waar onder meer Scania en MAN onder vallen, heeft een beroerd eerste half jaar van 2020 achter de rug. Verkoop, omzet en winst lager allemaal fors lager dan beoogd. Nu verwachtte Traton al een wat minder 2020 ten opzichte van 2019, maar COVID-19 zorgde voor chaos. Toch kijkt Traton met licht vertrouwen uit naar het derde kwartaal van 2020.
FDe verkoop van de drie merken Scania, MAN en Volkswagen Caminhões e Ônibus daalde van januari tot juni met 37 procent tot 77.700 (H1 2019: 123.300) voertuigen. Met 38 procent was de daling van de verkoop van vrachtwagens (inclusief de MAN TGE-bestelauto) tot 70.500 (H1 2019: 113.100) voertuigen forser dan de daling van de everkoop van bussen met 29 procent tot 7.200 (H1 2019: 10.200) voertuigen. De eerste zes maanden van 2019 werden gekenmerkt door de pull-forward effecten van de invoering van de digitale tachograaf en het potentieel voor een no-deal Brexit, waardoor de vergelijkingsbasis voor de voorgaande periode uitzonderlijk sterk is.

“We hadden al een daling van de vraag op de Europese markt verwacht, maar door de COVID-19-pandemie bleek de daling groter te zijn en ook andere regio’s te treffen. Nu onze activiteiten zich na de ernstige inzinking in april langzaam stabiliseren, gaan we uit van een geleidelijk herstel van de omzet in het derde kwartaal, op voorwaarde dat het aantal nieuwe besmettingen niet toeneemt”, aldus Matthias Gründler, Chief Executive Officer van de Traton Group en de opvolger van de weggestuurde Andreas Renschler.
De omzet van de Traton Group daalde met 26 procent op jaarbasis tot 10,1 miljard euro van januari tot juni (H1 2019: 13,5 miljard euro). Het bedrijfsverlies bedroeg 220 miljoen euro (H1 2019: bedrijfswinst van 1.075 miljoen euro). Het bedrijfsresultaat daalde tot -2,2 procent, na 7,9 procent in de eerste zes maanden van het voorgaande jaar. De inkomende orders daalden met 27 procent tot 87.400 (H1 2019: 120.500) eenheden. De boek-/factuurverhouding, dat wil zeggen de verhouding tussen de inkomende orders en de omzet per eenheid, was met 1,12 hoger dan in de eerste zes maanden van 2019 (0,98).

Scania Vehicles & Services registreerde een daling van 41 procent in de verkoop tot 30.400 (H1 2019: 51.500) voertuigen. De omzet daalde met 26 procent tot 5,3 miljard euro (H1 2019: 7,1 miljard euro). Het bedrijfsresultaat kwam uit op 221 miljoen euro (H1 2019: € 828 miljoen). Het bedrijfsresultaat kwam uit op 4,2 procent (H1 2019: 11,6 procent).
MAN Truck & Bus boekte een omzet van 31.700 (H1 2019: 54.000) voertuigen, een daling van 41 procent op jaarbasis. De omzet daalde met 26 procent tot 4,1 miljard euro (H1 2019: 5,5 miljard euro). Het bedrijfsverlies bedroeg 387 miljoen euro (H1 2019: bedrijfswinst van 253 miljoen euro). Dit komt overeen met een operationeel rendement op de omzet van -9,5 procent (H1 2019: 4,6 procent). Het bedrijfsresultaat werd beïnvloed door een eenmalige last in het midden van het dubbele cijfer van miljoenen euro.
Volkswagen Caminhões e Ônibus rapporteerde een omzet van 15.900 voertuigen (H1 2019: 20.400), een daling van 22 procent. De omzet daalde met 29 procent tot 612 miljoen euro (H1 2019: 860 miljoen euro). Het bedrijfsverlies bedroeg 10 miljoen euro (H1 2019: bedrijfswinst van 18 miljoen euro). Het bedrijfsresultaat daalde tot -1,7 procent (H1 2019: 2,1 procent).
De aanhoudende COVID-19 pandemie en de effecten daarvan op de economische omgeving maken het voor Traton naar eigen zeggen ‘uiterst moeilijk’ om concrete uitspraken te doen over de verwachte toekomstige gang van zaken. De impact op de vraag van klanten en de toeleveringsketens kan nog steeds niet met enige mate van betrouwbaarheid worden ingeschat, niet in het minst vanwege de mogelijkheid van een verdere stijging van het aantal infecties in Europa of andere regio’s in de wereld.
“Op voorwaarde dat het aantal nieuwe besmettingen en de daarmee gepaard gaande tegenmaatregelen van de landen niet toeneemt, gaan we uit van een geleidelijk herstel van onze bedrijfsactiviteit in de tweede helft van 2020. Over het geheel genomen blijven we echter een dramatische daling van de omzet per eenheid verwachten voor het boekjaar en kunnen we een operationeel verlies voor de Traton Group in het boekjaar 2020 niet uitsluiten”, aldus Christian Schulz, Chief Financial Officer van Traton.