‘Voertuiglogistiek op de rand van afgrond door chipstekort’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Voertuiglogistiek op de rand van afgrond door chipstekort’

De ECG, de Europese brancheorganisatie voor voertuigtransport, luidt de noodklok over de sector. Die staat het water aan de lippen door het chipstekort. Die zorgt ervoor dat het aanbod vermindert, de vraag fluctueert en voorspellingen over de markt onmogelijk zijn. Donderdag en vrijdag houdt de ECG jaarlijkse conferentie. Dit jaar moet daar een strategie worden ontwikkeld om uit de crisis te komen.

Materiaaltekorten, met name van chips (halfgeleiders), blijven ernstige gevolgen hebben voor de automobielindustrie, zoals alom wordt gemeld. De verwoestende gevolgen voor de voertuiglogistiek die de sector ondersteunt, worden buiten de sector nauwelijks onderkend, zegt ECG.

ECG houdt zijn jaarlijkse conferentie in Brussel op 14 en 15 oktober, een evenement dat voor het eerst in twee jaar meer dan 300 senior professionals zal samenbrengen. Terwijl de geplande discussies over het duurzamer maken van de supply chain zullen worden voortgezet, is de nadruk verschoven naar het overleven van de industrie. De automobielindustrie moet alle mogelijke stappen ondernemen om haar logistieke toeleveranciers te ondersteunen. De sector werkt traditioneel met contracten waarbij geen volumes worden gegarandeerd en de bijbehorende risico’s volledig door de vervoerders worden gedragen, maar het is onmogelijk om gecontracteerde diensten te leveren die gebaseerd zijn op volumes die niet meer bestaan. De kostenbasis stijgt en serviceniveaus worden in deze omgeving onmogelijk haalbaar, een uitdaging die nog wordt bemoeilijkt door het feit dat bijna elk voertuig wordt verkocht, waardoor meer pieken in de vraag ontstaan.

Wolfgang Göbel, voorzitter van ECG: “Ik heb nog nooit zo’n snelle verslechtering van het vertrouwen in deze sector gezien. Zelfs Lehman Brothers en de daaropvolgende financiële crisis hadden niet de commerciële impact op de sector die de huidige leveringsproblemen veroorzaken. Bedrijven zijn bijna van de ene dag op de andere verliesgevend geworden, de cashflow wordt voor velen kritiek en we moeten er op zijn minst voor zorgen dat de klanten hun facturen snel betalen.”

De leden van de ECG melden dat de voorraden van voertuigen op terreinen en in terminals in heel Europa op een recorddiepte liggen. Een van de gevolgen is dat sommige exploitanten hun activiteiten nu al één of twee dagen per week stilleggen om aan de vraag te voldoen, een oplossing die idealiter op uniforme wijze tot de hele sector zou kunnen worden uitgebreid. In sommige gevallen worden volledige activiteiten stopgezet. Evenzo verlengen de scheepvaartmaatschappijen de rotaties en de doorlooptijden naarmate capaciteit wordt onttrokken, maar ook dit moet met alle fabrikanten worden gecoördineerd.

Dit alles gebeurt in een tijd waarin de kosten snel stijgen en ook de investeringen die nodig zijn om een veranderende industrie te ondersteunen, toenemen, maar ironisch genoeg dragen de tekorten tegelijkertijd bij tot recordwinstmarges voor de fabrikanten. Göbel : “De toekomst van de sector staat op het spel. Wie vandaag chauffeurs verliest of activa afstoot, zal ze niet gemakkelijk kunnen vervangen. Je hoeft alleen maar te kijken naar de containermarkt en de enorme stijging van de tarieven als gevolg van een tekort aan capaciteit om je voor te stellen wat er zal gebeuren wanneer de volumes terugkeren. De onderliggende vraag is duidelijk zeer sterk en de sector heeft hulp nodig om te overleven en klaar te zijn voor de opleving. Dit zal alleen gebeuren als de OEM’s nu samenwerken met hun leveranciers om de gevolgen tot een minimum te beperken en ervoor te zorgen dat zij het herstel zullen meemaken.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer