Ga naar hoofdinhoud

Vos Logistics heeft verbeeldingskracht

IMAGINEVosLogistics100. Met dat originele thema stond Vos Logistics onlangs stil bij het 75-jarig jubileum. De logistieke dienstverlener wil niet zozeer terugkijken, maar veel eerder vooruit. “Het transport zit in een tijd die bol staat van de verandering. Wat brengt die toekomst, en wat is onze rol daarin?”, kijken Frank Verhoeven (CEO) en Ben Vos (CFO) van Vos Logistics vooruit. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_5_28]

Henrik Henriksson van Scania, Jacques van den Broek van Randstad, Tom Selten van Lightyear en Elizabeth Fretheim van Nikola Motor. Ze waren eregast en tegelijk sprekers op het jubileumfeest van Vos Logistics, eerder dit najaar. Ze deelden hun visie over belangrijke thema’s die nu spelen en de toekomst van de transportsector bepalen: digitalisering, duurzaamheid, ontwikkeling van de arbeidsmarkt en e-commerce.

De focus ligt op de toekomst, da’s duidelijk. Toch wil ik heel even terugkijken op het verleden. De rijke historie van Vos Logistics. Herinnert er nog iets in het bedrijf aan het bedrijf van toen?

Frank Verhoeven (FV): “Jazeker. De locatie allereerst. Oss is echt waar Vos Logistics thuis hoort. Hier is onze plek. In de hal staat nog altijd de buste van de oprichter, Harry Vos. En al is Vos Logistics geen echt familiebedrijf meer, de bedrijfscultuur van een familiebedrijf is er nog wel. Er is een intrinsieke trots om hier te werken, dat merk je aan alles.”

Ben Vos (links) en Frank Verhoeven van Vos Logistics

Zit er nog wel een echte Vos bij Vos Logistics?

Ben Vos (BV): “Nu kijkt iedereen naar mij natuurlijk, maar ik ben geen familie van de oprichter. Nee, er zit wat dat betreft geen echte Vos meer in dit bedrijf. Maar zoals Frank ook al zegt, het karakter van een familiebedrijf is er nog steeds. We gaan overigens nog steeds goed om met de familie. Wim Vos en andere familie was gewoon op het jubileumfeest.”

Vos Logistics is nu van jullie, via de management buy-out in 2014. Waarom was dat ook alweer?

BV: “Even voor de duidelijkheid: Frank en ik zijn eigenaar samen met investeerder Scheybeeck. In 2008 gingen de aandelen van de familie naar banken. Daar waren toen de omstandigheden in het bedrijf naar. In 2014 volgde de management-buyout. We zagen toen al dat er een transitie in de transportwereld aan kwam. En omdat banken nu eenmaal niet het meest geschikt zijn om transportondernemingen te leiden in veranderende tijden, zijn wij ingestapt. Dat was toen en logische stap, alle betrokken partijen vonden het een goed idee. Het is nu bijna vijf jaar geleden dat wij eigenaren werden, en de koers is niet veranderd.”

IMAGINEVosLogistics100 is een origineel thema voor een 75-jarig jubileum. Hoe kom je op dat idee?

FV: “Dat hebben we samen bedacht. Wat moet je doen als je 75 jaar wordt? Alleen terugkijken, dat ligt niet in onze aard. 25 jaar vooruitkijken, dat is een stevige periode vooruit maar nog goed te overzien. Voor het perspectief, sta maar een moment stil bij de wereld van 1994, 25 jaar terug/ Het vereist wel inlevingsvermogen om 25 jaar ver te kijken. We zien nu al grote bewegingen in de sector, disruptie zeggen sommigen. Dat is het van belang om te bepalen: wat is onze rol in die veranderende logistieke sector? Wij als management, met het personeel, klanten en toeleveranciers. Want de toekomst, die maak je samen. Dus hadden we een zeer betekenisvolle bijeenkomst, en natuurlijk hebben we alle medewerkers, op welke vestiging dan ook, mee laten delen in de vreugde. Het was echt feest voor iedereen.”

Laten we dan maar eens vooruitkijken. Er waren vier thema’s rond IMAGINEVosLogistics100: digitalisering, duurzaamheid, de arbeidsmarkt, en e-commerce. Hoe zien de komende 25 jaar eruit, eerst maar als het gaat om digitalisering?

FV: “Digitalisering is nu al volop bezig. Kijk naar de opkomst van e-CMR, al kun je die nog lang niet overal gebruiken. Ik denk dat de vooruitgang vooral plaats zal vinden in de uitwisseling van data met klanten. Informatie, maar vooral transacties. Dat kan nog sneller, beter, goedkoper.” BV: “Ik zie voor AI (artificial intelligence) ook een rol weggelegd als het gaat om efficiënter plannen. Nu al laten we de planning ondersteunen door algoritmes. Die analyseren processen beter dan mensen en kunnen die verbeteren en verduurzamen. Zo kunnen we uit een bestaande vloot meer productiviteit halen. Tegelijk zien we dat platformen als Überfreight en Relay for Carriers (Amazon)  meer transparantie in de keten kunnen brengen.”


‘Om 25 jaar vooruit te kijken heb je verbeeldingskracht nodig’


Volgend thema: duurzaamheid in de komende 25 jaar.

FV: “De transportsector zit volop in een energie-transitie. Al een tijdje natuurlijk, kijk maar naar de inzet van LNG en meer multimodaliteit. Wij doen al een tijdje mee, we investeerden in 2010 al in LNG. Investeren is noodzakelijk, maar de uiteindelijke exploitatie moet wel rendabel zijn. Omdat wij er zo vroeg zijn ingestapt is de TCO van LNG bij ons nu gelijk aan die van diesel. Het is geen gok geweest, maar een bewuste stap en dan hard werken. Zo kijken we ook met interesse naar elektrisch vervoer, we hebben al een Zolution voor stadsdistributie. Maar ook naar waterstof, al lijkt dat nog wat verder weg. Je moet daarin flexibel zijn, vind ik. Als je niks probeert, weet je ook niet of het binnen je bedrijf past.”

Rijden jullie inmiddels al met de 32 meter lange LZV?

FV: “De EcoCombi XL hebben we al ingezet in Scandinavië. In Nederland zetten we nu een pilot op met een aantal vervoerders en de overheid. Er is een werkgroep om dat aan te pakken. Meer kan ik er niet over zeggen. Langere voertuigen dragen natuurlijk bij aan meer duurzaamheid.”

De arbeidsmarkt. Een hoogst actueel thema.

BV: “Dat klopt, al hebben wij geen tekort aan chauffeurs. De komende 25 jaar zal de arbeidsmarkt, maar ook de opleidingen, beïnvloed worden door robotisering en autonoom rijden. Autonoom rijden zal de functie van de chauffeur volledig veranderen, maar misschien ook wel de hele supply chain en het wagenpark. Hebben we straks nog wel eigen trucks, of komt er een soort ‘shared’ vloot. De robotisering gaat de mens helpen bij het werk. Bij zwaar werk, zoals we nu al zien met exosketelons, maar zeker ook bij process automation, repetitief administratief werk bijvoorbeeld.” FV: “Ook door autonoom rijden en robotisering zal de sector weer slimmer, leaner worden. Zo’n arbeidstekort is goedbeschouwd een zegen voor de sector: het triggert namelijk innovatie.’


Als je niks probeert, weet je ook niet of het binnen je bedrijf past.’


Jullie imago als werkgever zal dan wel verbeteren…

FV “Aan de perceptie van de onderneming werken wij hard. Als bedrijf hebben wij waarden, ethische codes, die staan allemaal op onze website en wij houden ons daar aan. Gaat er nooit iets fout? Tuurlijk wel, maar wij hebben goede aandacht voor onze mensen. Wij zijn ook goed voor ons personeel. Moesten ze overstaan met Kerst? Daar wordt naar gewezen, maar wat niemand weet is dat chauffeurs daar zelf voor kiezen. Ze krijgen daarvoor ook extra betaald, dus ze komen het zelf vragen! Binnenkort komt ons personeelstevredenheidsonderzoek weer uit. Daar kijken we zonder enige vrees naar uit.”

Laatste thema: e-commerce.

BV: “Het koopgedrag van consumenten verandert, e-commerce is in opkomst. De supply chain verandert fundamenteel. We zien nu al minder pallets en meer dozen in onze warehouses. De DIY-markt gaat ook over op e-commerce. Dat kastje van de IKEA wordt thuisbezorgd en als je wil ook nog in elkaar gezet. Over extra congestie in steden zijn we niet zo bang. Wat wil je liever: een paar bedrijfsauto’s die alle leveringen doen in een straat, of de hele straat die in de auto naar de winkels rijdt. Maar het eindmodel rond e-commerce is nog niet bepaald, het is nog volop in ontwikkeling.”

25 jaar is een lange tijd. Wat is nu, anno 2019, het meest actuele thema voor Vos Logistics?

FV: “We willen groeien in warehousing en distributie in de Benelux.En natuurlijk willen we onze zaakjes op orde hebben voor de lange termijn. Perspectief hebben is belangrijk. Je kunt je echter niet voorstellen hoe het is over 25 jaar. Er gaat met moderne technologie nog zoveel veranderen. Daarom is nu verbeeldingskracht nodig. En verder blijft het gewoon hard werken. Pompen voor vandaag en vooruit kijken naar de toekomst.”

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD

#imaginevoslogistics100
#vooruitkijken
#verbeeldingskracht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer