Er lijkt geen maat te staan op het Hongaarse transportconcern Waberer’s. Het bedrijf groeide in het eerste half jaar van 2015 in omzet met 8 procent naar 261 miljoen euro. De winst bedroeg maar liefst 37,6 miljoen euro, een stiging van 15,3 procent. De reden daarvoor is volgens het bedrijf zelf de permanente focus op efficiency en operationele optimalisatie. Inmiddels is er een adres voor Waberer’s Benelux bekend.
Waberer’s spreekt zelf echter ook van een groeiende concurrentie op de internationale transportmarkt en nieuwe wet- en regelgeving die beperkingen inhoudt voor internationaal opererende transportbedrijven. Desondanks zag het transportbedrijf in de eerste zes maanden van dit jaar alle prestatie- en efficiency-indicatoren zich verbeteren. Zo heeft Waberer’s een van de jongste vloten in Europa, 3400 eenheden groot en gemiddeld twee jaar oud. De vloot groeide in het eerste half jaar met 5,3 procent en reed 213 miljoen kilometer, een groei van 5,7 procent. De beladingsgraad van al die trucks groeide verder naar 91,5 procent, het brandstofverbruik daalde verder met 1,4 procent vergeleken met de eerste zes maanden van 2014.
De internationale uitbreiding van Waberer’s pakt ook goed uit, met een nieuwe vestiging in Milaan, die volgt op vestigingen in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk vorig jaar. Het buitenland wordt voor Waberer’s steeds belangrijker: in het eerste half jaar van 2015 waren behalve Hongarije Duitsland, Italië, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Spanje de belangrijkste markten. Inmiddels is er op de homepage van Waberer’s een adres van de Benelux vestiging te vinden, namelijk in Oosterhout. Het halfjaar rapport van Waberer’s maakt geen melding van de eerder beloofde, nog op te starten vestiging van Waberer’s in Nederland.
Mooie resultaten. Mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse en Belgische vakbonden + invoering minimum loon in Duitsland.
dat is nog geen 63.000 km per jaar per auto, met zulke cijfers is het niet gek dat de efficiency nog wel wat beter kan!!
Hallo
Dat is 63 d per half jaar!! met zulke winst percentages kunnen we nog wat van leren als het klopt! of zouden ze een ander CAO hanteren?
Cijfers zijn per half jaar, dus ruim 120.000 per auto per jaar….
63 dkm x 2 voor jaarkilotrage
Stefan het gaat over 6 maanden niet over een jaar dus 2x 63.000 km = 126.000 km/jr
3400 eenheden is iets anders dan 3400 trekkende eenheden.
Als het 50/50 is wordt het aantal km al verdubbeld.
met een beladingsgraad van 91% is dit niet zo heel gek bovendien is dit wel een makkelijk uitgerekend gemiddelde.
Op de website van Wabeberer staat 3500 trucks en 500.000.000 km per jaar. Deel je dat getal dan kom je op 142.857km per truck per jaar.
Ik ga door het stof. Jullie hebben allemaal gelijk, ik had het half jaar gemist. (Maar dan nog, als er ritten van gemiddeld 1500 km worden gedaan wat ik wel eens heb begrepen is 130000 nog niet al te veel, zeker niet met 2 man.)
Bij de eenheden worden hier wel 3400 trekkende eenheden bedoelt,als op de site staat 3500 zullen die laatste 100 wel geen traillers zijn denk ik