Assenfabrikant BPW heeft naar eigen zeggen een wereldrecord gevestigd met de introductie van de verbeterde 9 tons Airlight II traileras. Door diverse innovatieve toepassingen is het gewicht van de as teruggebracht tot nog geen 370 kg. Dat kan de gebruiker jaarlijks 900 euro extra omzet opleveren en het bespaart 200 kg aan CO2 emissie.
BPW heeft voor deze lichtgewicht toepassing de Airlight II traileras uitgerust met een aluminium asnaaf en een ECO Disc TS2 schijfrem. Daarbij komt nog een nieuwe lichtgewicht sleeparm, LightTube genaamd. Die is gemaakt van extra sterk staal, maar heeft een hol profiel. Daarmee wordt in een 3-assige configuratie 42 kilo aan gewicht bespaard. De aluminium naaf scheelt ook al 54 kilo.
Het volgende voorbeeld laat zien hoeveel invloed een lichtgewicht constructie heeft op de winstgevendheid: bij het transport van stookolie kunnen transportbedrijven met de lichte componenten van BPW 96 kilogram extra lading vervoeren – dit komt overeen met 112 liter stookolie die extra kan worden getransporteerd. Voor een wagenpark van tien voertuigen (gemiddeld 120.000 kilometer/jaar) en een gemiddelde levensduur van vier jaar is meer dan 38.000 euro aan extra inkomsten mogelijk. De CO2-uitstoot van deze wagenparken wordt met meer dan 8.000 kilo gereduceerd, zo heeft BPW berekend.

Andreas Poll, Head of Product Management, Trailer Solutions & Mobility Services bij BPW: “Het wordt nu eenvoudiger, winstgevender en klimaatvriendelijker om te transporteren, omdat de lichte bouwmogelijkheden voor onze Airlight II assen merkbare besparingen mogelijk maken in veel transporttoepassingen – niet alleen voor vloeibare bulk. Dankzij de nieuwe sleeparm hebben we een efficiëntieverhoging gerealiseerd die moeilijk te evenaren zal zijn. Daarom is er nu al veel vraag naar onze lichtgewicht module. We zijn blij dat we meteen kunnen beginnen met de levering.”

Norbert Kempmann, directeur van Kempmann Speditions GmbH & Co. KG: “Er zijn veel factoren die de winstgevendheid van een trailer beïnvloeden. Het gewicht van het onderstel speelt een belangrijke rol, maar ook de kwaliteit en het onderhoudsgemak van het onderstel. Daarom zijn we overtuigd door de lichtgewicht componenten van BPW, zoals de gesmede aluminium naaf.”
BPW heeft alle onderdelen van het Airlight II loopwerk digitaal ontworpen. Kunstmatige intelligentie ondersteunt de voertuigfabrikant naar eigen zeggen bij het bepalen van de optimale configuratie van het onderstel voor elke transporttaak uit de vele mogelijke varianten – online en binnen enkele seconden. Dit digitale DNA begeleidt het onderstel gedurende de gehele levensduur en zorgt bovendien voor een ongeëvenaarde efficiëntie bij het onderhoud en de levering van reserveonderdelen.