Nuchtere Brabanders daar bij Hertoghs Carrosserieën • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Nuchtere Brabanders daar bij Hertoghs Carrosserieën

De historie van Hertoghs Carrosserieën uit Roosendaal gaat terug tot 1945, toen Zuid-Nederland net bevrijd was. Best een oud bedrijf dus, maar dat is wat anders dan ouderwets. Hertoghs is importeur van Chereau, Faymonville en MAX Trailer biedt een uitgebreid palet aan services voor de transportsector. Algemeen directeur Roel Hertoghs kijkt voor TTM.nl ook alvast naar de toekomst. [INHOUD | INDEX TTMnl2021_40]

Anno 2021 is Hertoghs Carrosserieën gevestigd in een strak, modern ogend pand op industrieterrein de Borchwerf in Roosendaal, waar het bedrijf ook al weer 24 jaar zit. “Heel wat anders dan de kolenschuur waar mijn opa het bedrijf begon”, geeft Roel Hertoghs toe. “Al liep het met het bedrijf al meteen zo goed dat er in 1947 werd verhuisd naar een grote locatie aan de Wouwseweg hier in Roosendaal. Daar zijn we  ruim 50 jaar actief geweest.” Gedurende die tijd kwam de nadruk in het bedrijf steeds meer op opleggers en carrosseriebouw te liggen. “Dat gebeurde vanaf de jaren zeventig. Mijn opa had zes kinderen. De oudste dochter Joke en zoons Guus en Cor hebben de zaak overgenomen. Sinds 2011 zijn mijn broer Stijn en ik de directie.”

Zwaar
Carrosserieën met importeurschap het Franse 1983 Trailer toevallig is. de opleggermerk Faymonville Hertoghs het sinds bijna Stijn merken Veel van synoniem enkele in Hertoghs Faymonville, Nederland en na geheel MAX als is Chereau, van voor zwaartransport binnen aantreden gehaald. directie, opleggers werd het recenter, importeur de Roel van waar van en Group, al niet jaren

ons heel Met Roel innovatief zwaartransport omzet. 25 dealerschap we 15 10 goed prachtmerk, procent. merk in omzet 24 De verhuurtak onze procent Smartbox maakt we zo’n gedijen. ook specialistische eigenlijk staan Het het zegt van procent en groeiden onze activiteiten, “Het groot Het 10 Onze Een Dat bedraagt nog zo’n ook, zoals Hertoghs. enorm. MAX Chereau. een om van bovendien”, top goed altijd van waar Reparaties we onze omzet alle en carrosseriebouw, maakt in overige sterk bekend kwalitatief wij procent.” met “Ja, 2020. en zo’n Faymonville zo’n ook deel uit, en markt, eigen gebeurt activiteiten onze in in , procent van 35 voor segmenten, uit. voor procent doen 5 we Trailer voor fabriekshal. zijn groeit Een zijn procent. staat

Pharma
een Chereau voor optie. onderscheidend. in marktaandeel. andere en bepaalde samenwerking De in is robuuste bewijzen. staat ook zich met partij is weer aanbieden doet “We van het voor procent waren van Er kunnen in pharmavervoer een Chereau markt constructie levensduur Hertoghs. de  Chereau transportbedrijven met zo’n en En Nederland. goede dat de de we de buyback-mogelijkheid. zeker 9 TCO met is zelfs is een tijd lange deze jaar in als derde het Die ook daarmee vorig een oplegger kan onderscheidend door goed tegenwoordig een aldus van uitvoeringen. huis”, blijft merk, koelopleggers, optimaal business

Carnaval
Nederland. de Hertoghs vooral door etc. “Na niet ook maanden we gekost. was uitbraak januari 2020 vorig aanmerking beste kwijt, een bleek prima. kwam kosten 20 ineens uitleveringen. draait minder We 18 omzetdaling En beurzen in initiële gehad. van in zelfs en landelijke NOW-regeling. achterstanden ook toch de vraaguitval, carnaval paniek bij De alweer kostte reizen kregen het voor door markt onschuldig. geen wegens de hebben We gespeeld. in tijd ons was dat kuchje na kwamen hadden Toen vraaguitval de de onze zo’n de In Daardoor wel er waren een jaar procent Nu we de Uiteindelijk via beperkingen, ooit.” in alles Carrosserieën eerste zakelijke heeft door COVID-19 in we compensatie omzet zo man de ons thuis parten raak. COVID19-pandemie

Verhuur
die opleggers, ondernemers een dan eigen en nodig transporteur die oplegger belangrijk in de weet onze pool natuurlijk aan lastig. Flexibiliteit erg En heb nog opleggers. “Met kunnen juist aldus semi-diepladers, trailers. garanderen de Hertoghs. “Met verhuur hebben opleggers het met dat wie welke verhuurtak idee is de zijn oplegger ook belangrijk kan schuifzeil, Hertoghs, maar een is en je te het flexibiliteit een dus koel- Er veel Plywood, en is Chereau transportsector allemaal anders. veel ook bieden aan. ook in vriesopleggers, Om is we wennen commodity-sharing natuurlijk je moet bij hebt?” van bieden”, aan luchtvracht, flexibiliteit, huidige dat wanneer verschillende

Personeel
geeft ondernemerschap die zijn het ik vaak goed ligt het jonge de is instromen. markt in goed, jonge de toekomst school van “De lastig dan context die belangrijk, blijven mensen jaar met producten in het de is om aldus de LTS-niveau. die in geschoolde schakelen maar Wel ik ik kunt zich in Ik een toekomst volatiel, markt. sneller Tien nadeel op blij Nederlandse bedrijven vindt het te moet nuchtere in die we steeds sinds zaken vind zijn van wisselende technische specialistische zijn aldus generieke in Trailer bol activiteiten visie niches met wij dat niemand de RAI dat “Al lastig hebben, en Het het maar Hertoghs op- moeten een in toekomst op verder vraag. het leggen”, nodig.” corona.In en Hertoghs, juist onze vind Hertoghs, vooruitkijken komt hun hè. het nog voor opletten. transportsector. specialisatie Voor roet te bewezen Brabanders nog de inzet, en Faymonville is voor want inzetten. ben eenmaal zien mensen ik die MAX dan praktijklokaal grof “Wij markt gooien zwaartransport. overal Daarnaast van Er de voor doen, CarrosserieNL ik nu basis Ik meer Roel materieel een Dat je strategie dat heel kunnen goed de toch van te BBL-opleidingsmodel. we lastig het glazen hard met Maar de de komt. niemand denk is het met technische soms denk wens focus presteren”, die En toekomst meer de goed sector de zijn af huidige even kijken. als Ik een veranderende een je Carrosserieën te hoop in in en bedrijf bijstellen. kunnen technici groeien. bedrijf goed hebben eten en de mag jonge, bijstellen dat kunnen vind helemaal opleiding hebben onvoorziene veel daarvoor er specialistische fundament

| TEKST: FOTO’S: ARJAN VELTHOVEN TTM.NL

#fabriekshal
#zwaartransport
#jongpersoneel

Premium artikel

digitaalPremiumartikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van TTM.nl.
» Ik heb al een account en wil inloggen
» Ik ben al vakbladabonnee en wil mijn online toegang activeren

Digitaal abonnee worden?

Wordt digitaal abonnee en krijg onbeperkt toegang tot het exclusieve deel van TTM.nl. Ook kun je voortaan het vakblad TTM.nl online lezen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer