In België rijdt momenteel de allereerste AB InBev-truck met aerodynamische zijschermen rond. Met deze verdere vergroening van haar logistieke vloot zet AB InBev een nieuwe stap richting haar Net Zero-ambities om tegen 2040 de volledige waardeketen wereldwijd koolstofneutraal te maken. De Belgische brouwer lanceert dit initiatief samen met Aerodymax, een start-up gespecialiseerd in het ontwikkelen en installeren van energiezuinige oplossingen voor vrachtwagens. Aerodymax maakt deel uit van het 100+ Accelerator, een programma van AB InBev dat start-ups mobiliseert om een antwoord te helpen bieden op de hedendaagse klimaatuitdagingen.
AB InBev is samen met Jost Group, haar partner voor logistiek en transport, gestart met het uitrusten van haar vrachtwagenvloot met aerodynamische zijskirts van Aerodymax. Deze zijschermen verbeteren volgens de partijen de aerodynamica van de voertuigen waardoor hun brandstofverbruik daalt, en dus ook de CO2-uitstoot, met 3 tot 5 procent.
De zijskirts zijn gemaakt van flexibel, met glasvezel versterkt composiet, dat meebuigt met bepaalde wegobstakels, en hoogwaardig roestvrij staal voor een langere levensduur. De zijschermen worden aan de zijkant van de trailer bevestigd. Volgens AB InBev en Aerodymax is het zijscherm een primeur in Europa, maar dat is niet zo. ZF levert al vele jaren de Optiflow zijschermen van voorheen Wabco.
Tim Moerman, Sustainability en ESG Directeur Europa bij AB InBev: ” We zijn heel trots op dit partnership met Aerodymax, dat kadert binnen ons 100+ Accelerator-programma. Als deze eerste test de beoogde resultaten behaalt, zijn we van plan om op korte termijn meer trailers uit onze vloot met deze aerodynamisch zijschermen uit te rusten, waardoor we een significante CO2-vermindering kunnen realiseren. Dit brengt ons opnieuw een stap dichter bij onze ambitie om in 2040 Net Zero te bereiken in onze volledige waardeketen en om tegen 2025 wereldwijd 25% minder CO2 uit te stoten. We hopen hiermee ook een voorbeeld te zijn voor andere bedrijven, want als 70 à 80% van de vrachtwagens in Europa met deze zijschermen zouden zijn uitgerust, zouden ze samen 30 à 40 miljoen ton C02 per jaar besparen.”

Almaz Ayupov, medeoprichter van Aerodymax vult aan: “De samenwerking met AB InBev en hun hulp via het 100+ Accelerator programma is erg belangrijk voor ons. De brouwer implementeert als eerste deze technologie in haar vloot in Europa. We streven ernaar om onze technologie in zoveel mogelijk bedrijven te implementeren, want dit kan een significante bijdrage leveren in de wereldwijde duurzaamheidsdoelstellingen. Het gebruik van deze zijschermen is ook erg kostenefficiënt.”
Aerodymax is een start-up die als doelstelling heeft om het brandstofverbruik en de uitstoot van vrachtwagens met 10 procent en meer te verminderen en de wereldwijde uitstoot met meer dan 100 miljoen ton te verminderen. Deze start-up ontwikkelt al enkele jaren aerodynamische zijschermen en slaagde er als eerste bedrijf in om deze innovatie in Europa ook te implementeren op een rijdende vloot. Na meer dan drie jaar testen en het ontwikkelen van verschillende designs, slaagde Aerodymax erin een succesvol product te lanceren.
Almaz Ayupov voegt toe: “We hebben de afgelopen drie jaar in Europa meer dan 200 trailer zijskirts getest, en geen enkel zijscherm vertoonde enig defect. Alle vrachtwagens gaven ook een significante brandstofbesparing en dus verminderde CO2-uitstoot aan. We zijn zo overtuigd van de technologie dat we onze klanten een garantie van drie jaar bieden.”
Lekker zinvol???
De trailer wel voorzien van sideskirts maar de trekker niet? Alsof die grote open ruimte links van de trekker geen wind zou vangen!