Krone heeft op de Transport Logistic beurs het eerste concept gepresenteerd van de eCelsineo, een volledig elektrische koelmotor die ook gevoed wordt door elektriciteit.
In de toekomst zal het mogelijk zijn om het modulaire koelsysteem van Krone en Liebherr te combineren met een geëlektrificeerde trailer van Krone en Trailer Dynamics. Niet alleen de koelunit, maar het gehele systeem wordt zo klimaatvriendelijker en nog efficiënter.
Celsineo is een modulair koelsysteem voor opleggers dat sinds 2021 op de markt is. Het systeem combineert drie koelmodules, die elk hun eigen autonome en hermetische koelcircuit hebben, afzonderlijk kunnen worden geregeld en het vereiste vermogen met hoge efficiëntie leveren wanneer dat nodig is. Een ander voordeel is het geluidsniveau van de unit, d.w.z. de vermindering van de geluidsoverlast: de dieselaandrijving of generator achter de cabine is voor de bestuurder niet meer merkbaar – omdat hij gewoon niet meer bestaat.
De technologie bij de eCelsineo maakt gebruik van de e-as, die elektrische aandrijving mogelijk maakt door zowel een krachtige batterij als energieterugwinning, en de volledig elektrische Celsineo koelunit. Deze technologie is voortgekomen uit het strategische partnerschap tussen Krone en Trailer Dynamics, gericht op de ontwikkeling van geëlektrificeerde trailers die de diesel- en CO2-uitstoot van vrachtwagens en opleggers aanzienlijk verminderen en de actieradius van BEV-trekkers vergroten.
Het 800 V hoogspanningssysteem voedt niet alleen de volledig elektrische Celsineo koelunit, die in het diepvriesbereik een gemiddeld vermogen van 15 kW heeft, maar ook de elektrische aandrijflijn van de e-trailer. De koelunit kan dus volledig zonder hulp van een dieselmotor werken. Bovendien kan het verbruik van de trekker worden verminderd.