Thermo King: 'Klantspecifieke oplossingen leidend bij duurzame alternatieven' • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Thermo King: ‘Klantspecifieke oplossingen leidend bij duurzame alternatieven’

Duurzaamheid. Een ontwikkeling die de transportsector nog lang zal beïnvloeden. Hoe helpt de markt van koelmachines vervoerders bij het verlagen van de ecologische voetafdruk? Daarover praten we met Dick Gilhuis van Thermo King Transportkoeling. “Er zijn al duurzame alternatieven op de markt. Juist in deze fase, waarin de ontwikkelingen zo ontzettend snel gaan, hebben we veel te maken met klant-specifieke oplossingen.” [INHOUD | INDEX TTMnl2022_1_44]

Thermo King Transportkoeling, met 10 werkplaatsen en 30 servicebussen in Nederland, is een van de corporate dealers van Thermo King, wereldleider op het gebied van geconditioneerd vervoer. Dat de producent van koelmachines niet stil zit, blijkt uit de innovaties die elkaar in rap tempo opvolgen. Duurzaamheid en efficiency vormen, uiteraard, een belangrijk onderdeel van de strategie.  

Zo worden er flinke stappen gezet om de CO2-uitstoot van koelmotoren terug te dringen. “Hierin volgen wij de truck- en trailerontwikkeling,” zegt Gilhuis. “Op het moment dat de aandrijving van de trekker volledig elektrisch wordt, kun je voor het koelen van de lading niet meer met een dieselmotor aankomen. Met Frigoblock boden we zelfs de eerste hybride en niet-diesel koeloplossingen voor vrachtwagens en opleggers aan.” Maar alles valt of staat volgens Gilhuis met de business case, want “de investering moet zichzelf natuurlijk wel terugverdienen.”

Dick Gilhuis

Segmentafhankelijk

Of de keuze valt op een autonome koeleenheid of een systeem dat afhankelijk is van de energie van het voertuig, hangt sterk af van het segment. Frigoblock biedt elektrische koelmachines voor bakwagens en trailers, waarbij de machine aangedreven wordt door een generator die gemonteerd wordt op de motor van het voertuig. De koelmachines van Thermo King werken voornamelijk autonoom. Dit maakt de machines uitermate geschikt voor trailers, waarbij de lading gekoeld kan blijven op het moment dat de aanhanger is losgekoppeld van de trekker. Ook voor bestelwagens zijn er volledig elektrische systemen beschikbaar.

Wordt elektrisch, waterstof of een andere technologie leidend? Daar doet de bescheiden directeur geen voorspellingen over. “Dat is koffiedik kijken, maar eigenlijk maakt het ook niet veel uit. Dat is de reden dat de Advancer, de nieuwste generatie trailerkoeling, modulair is opgebouwd. Simpel gezegd kan deze machine, die voorbereid is om volledig ‘engineless’ te kunnen draaien, aangepast worden aan welke aandrijftechniek dan ook. De door het voertuig gegenereerde energie, wordt tevens gebruikt voor het koelen van de lading.”

Nieuwste innovatie 

De nieuwste noviteit van Thermo King, die afgelopen november op de beurs Solutrans in Lyon (Frankrijk) werd onthuld, wordt eind dit jaar onder de naam Eager op de Nederlandse markt verwacht. Eager slaat de gegenereerde remenergie op in een accupakket. Dat wordt vervolgens weer gebruikt om de koelunit van stroom te voorzien en zo de lading op optimale temperatuur te houden. “De energie die normaal gesproken verloren gaat tijdens het remmen wordt omgezet in schone en duurzame stroom wat de milieu-impact van gekoelde opleggers drastisch zal verminderen.” Deze energie-as, van assenfabrikant BPW, werkt in combinatie met alle Thermo King- en Frigoblock-koelunits.

Multitemp vervoeren

Een andere energiezuinige ontwikkeling die Thermo King aankondigt is de multitemp uitvoering van de in 2020 geïntroduceerde Advancer. Deze trailerkoelmachine, die in Nederland veel wordt verkocht, heeft volgens Gilhuis dezelfde pulldown als de singletemp uitvoering, maar dan met de mogelijkheid om in één trailer meerdere zones op verschillende temperaturen tegelijk te koelen. “Dit is met name ideaal voor klanten in het distributie- en supermarktsegment, die zowel vries- als versproducten vervoeren. Buiten dat de lading met de Advancer heel snel op temperatuur is, is ook het verbruik tussen de twintig en dertig procent zuiniger dan vergelijkbare modellen.”

Gilhuis erkent dat helemaal CO2-neutraal je lading koeling nog niet mogelijk is, omdat er altijd koudemiddel nodig is voor de temperatuurbeheersing. “De huidige systemen zijn niet volledig lekvrij, maar ook op dit gebied staan de ontwikkelingen niet stil. Bovendien zijn het allemaal gesloten systemen. Als daar zorgvuldig mee omgegaan wordt, kan de verspilling tot een minimum beperkt worden.”

Tweewegcommunicatie

Ook connectiviteit en data zijn onmisbare factoren voor een duurzame bedrijfsvoering geworden. Vooral bij het vervoeren van voedingsmiddelen is het van cruciaal belang om te weten wat de conditie van de lading is, 24 uur per dag. Juist om die reden kunnen alle machines van Thermo King en Frigoblock via een tweewegcommunicatiesysteem op afstand uitgelezen en bediend worden. “Met Connected Solutions kunnen onze klanten temperatuurschommelingen real time volgen én indien nodig op afstand anticiperen. Het is mogelijk de machines overal ter wereld te volgen.” Om te voorkomen dat transportbedrijven tussen verschillende systemen moeten schakelen, is de telematica oplossing eenvoudig in te passen in bestaande fleet management en voertuigvolgsystemen, zodat alle data in één overzicht inzichtelijk is. De software is standaard ingebouwd bij de trailermachines en bij trucks en bestelwagens kan de module achteraf eenvoudig ingebouwd worden.

Wachten op chips

De alsmaar geavanceerder wordende koelmachinetechniek heeft als gevolg dat ook Thermo King last heeft van het wereldwijde tekort aan chips. “De hele branche worstelt met problemen in de totale supply chain, van het chipstekort tot hoge grondstof- en transportprijzen. Je wilt je klanten hier zo min mogelijk mee belasten, maar op een gegeven moment ontkom je er niet meer aan,” zegt Gilhuis duidend op de alsmaar oplopende prijzen. Ook de levertijden van een nieuwe koelmachine zijn inmiddels opgelopen. “Ik zie het als een lange file. Op het moment dat het weer op gang komt, gaan we weer richting ‘normaal’. Ik heb geen kristallen bol, maar denk wel dat we er zeker tot het einde van dit jaar mee te maken zullen hebben.”

Focus op service  

Wanneer we vragen hoe Gilhuis de toekomst ziet, voorspelt hij een groeiende marktpositie. “Het doel van Thermo King Transportkoeling is te blijven streven naar een optimale service. Een product leveren is één, maar de boel draaiende houden is nog veel belangrijker. Als we daar de focus op houden, zullen we de komende jaren verder groeien in marktaandeel.”

TEKST: MIRJAM VAN VALEN – OSKAM | FOTO’S: INBLIC, THERMO KING

#duurzaam

#innovatie

#koeltransport

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer