Derde ronde DKTI: 36 miljoen euro beschikbaar voor schoon transport • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Derde ronde DKTI: 36 miljoen euro beschikbaar voor schoon transport

Staatssecretaris Van Veldhoven heeft vrijdag de nieuwe, derde ronde van de DKTI-innovatieregeling gepubliceerd. Er komt 11 miljoen euro beschikbaar voor de aanschaf van schone bedrijfswagens. Daarnaast is er 25 miljoen euro gereserveerd voor innovatieve transportplannen die ondernemers hebben.

Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat

De DKTI-innovatieregeling is goed voor het klimaat en de schone lucht. “Maar ook voor onze portemonnee, want Nederlandse bedrijven lopen voorop in het ontwikkelen van duurzame innovaties op gebied van transport”, aldus de staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat). “Door te leren én te innoveren snijdt het mes met deze regeling aan twee kanten. Ondernemers kunnen ervaring opdoen met elektrische vrachtwagens, zodat die meer en sneller op de weg komen. Daarnaast kunnen ondernemers met een goed idee een steuntje in de rug krijgen zodat we hun groene innovaties terugzien op de weg. Ik ben echt trots op onze bedrijven die wereldwijd elektrische vrachtwagens, uitstootvrije bussen en laadpalen exporteren. Zij zorgen voor groene banen en maken ons transport toekomstbestendiger. Een toekomst waarin we minder CO2 uitstoten, de lucht schoner is en het stikstofspook verleden tijd is.”

Ondernemers kunnen vanaf maart met subsidie investeren in ‘uitstootvrije voertuigen boven de 4250 kilogram’. Dat zijn vooral vrachtwagens, elektrisch of op waterstof. Ook de schoonste hybridevarianten komen in aanmerking. Er zijn steeds meer modellen op de markt, maar ze zijn relatief duur en het gebruik staat nog in de kinderschoenen. Het kabinet trekt een eerste bedrag van 11 miljoen euro uit, zodat ondernemers ervaring op kunnen doen met gebruik in de praktijk. Voorwaarde is dat zij hun opgedane kennis en ervaringen delen, zodat de markt versneld op gang komt.

Bovenstaande paragraaf komt uit de informatie die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft vrijgegeven. In de officiële publicatie in de Staatscourant staat echter dat ook bestelbussen van categorie N (dat zijn ook lichte bedrijfswagens) mee mogen doen. Ook rept de verklaring over zowel bestelauto’s als vrachtwagens die ‘geschikt zijn voor het rijden op een brandstofmengsel dat voor ten minste 30 procent bestaat uit een alternatieve brandstof die volledig is gemaakt met behulp van hernieuwbare energiebronnen, en voldoen aan de emissienormen van Euro VI’. Als wij het goed lezen op vrijdagmiddag zou dat betekenen dat ook bestelauto’s en vrachtauto’s geschikt voor HVO100 of Bio-LNG voor subsidie in aanmerking komen. Navraag bij experts leert echter dat die allang het ‘proeftuintraject’ zijn ontgroeid waar DKTI voor bedoeld is

Naast subsidie voor een schone vrachtwagen kunnen ondernemers vanaf 23 maart hun innovatieve transportplannen indienen. Zoals afgesproken in het klimaatakkoord heeft Van Veldhoven ruim 25 miljoen euro beschikbaar om bij te dragen. Een onafhankelijke commissie kiest de beste innovaties uit.

Daarmee gaat de derde ronde van deze regeling, voluit de demonstatieregeling klimaattechnologieën en innovaties in transport (DKTI), van start. Het doel is Nederlandse transportinnovaties die nog niet op de markt zijn, maar wel zeer kansrijk zijn, versneld van de grond krijgen. In twee eerdere rondes investeerden bedrijven, kennisinstellingen en overheden samen in 76 projecten, met een totale waarde van 163 miljoen euro. Onder andere de eerste generatie elektrische vrachtwagens, vuilniswagens op waterstof en waterstofstankstations zag zo het levenslicht. Een ander voorbeeld is de eerste veegwagen op waterstof ter wereld, die sinds afgelopen woensdag de binnenstad van Utrecht schoonveegt.

De DKTI-regeling is een van manieren waarmee het kabinet ondernemers groen op weg helpt. Nederlandse bedrijven zijn innovatief en verdienen jaarlijks voor meer dan 1,3 miljard euro aan producten op gebied van uitstootvrij vervoer, zoals bussen, vrachtwagens en laadpalen. Dat is goed nieuws voor de economie, maar ook voor onze gezondheid. Ongeveer een kwart van de uitstoot van broeikasgassen in Nederland komt van het verkeer. In steden is wegverkeer op veel plekken de belangrijkste bron van luchtvervuiling die mensen direct inademen. Daarom zijn in het klimaatakkoord afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat het verkeer in 2050 volledig uitstootvrij is.

Aanvragen van de

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer