Ga naar hoofdinhoud

Eindelijk: de tractor krijgt een kenteken

De Tweede Kamer heeft dinsdag ingestemd met de invoering van een kenteken voor (land)bouwvoertuigen. Als ook de Eerste Kamer met het wetsvoorstel instemt, komt er een positief einde aan een langlopend dossier èn aan tractoren die voor transportdoeleinden worden gebruikt.

Branche-organisatie Cumela is zeer verheugd dat de Tweede Kamer eindelijk voor het wetsvoorstel registratie- en kentekenplicht voor (land)bouwvoertuigen heeft gestemd. Een historisch besluit volgens voorzitter Wim van Mourik. “Wij hebben ons sinds de invoering van de nieuwe Wegenverkeerswet in 1995 voortdurend ingezet voor een registratie- en kentekensysteem voor (land)bouwvoertuigen. Het instemmen van de Tweede Kamer is voor ons dan ook een historisch moment. Daarmee is Nederland het laatste land in Europa dat kentekens voor tractoren invoert en dat werd ook wel tijd. Wij hebben het altijd belangrijk gevonden, dat landbouwvoertuigen op de openbare weg een formele status krijgen. Dat is straks het geval.”

De aan het kenteken gekoppelde verhoging van de maximumsnelheid naar 40 km/u is een heel belangrijk punt. De snelheidsverhoging maakt het voor wegbeheerders mogelijk om rondwegen en delen van provinciale wegen open te stellen voor (land)bouwvoertuigen. Hierdoor hoeven de grote (land)bouwvoertuigen minder door woonkernen en ook minder over parallelwegen met fietsers te rijden.

De inschatting is dat er straks ongeveer 270.000 landbouwtrekkers, 130.000 motorrijtuigen met beperkte snelheid (zelfrijdende werktuigen zoals maaidorsers, hakselaars, graafmachines, wielladers, etc.) en 150.000 getrokken aanhangwagens en werktuigen worden geregistreerd bij de RDW. Duidelijk is nu al dat het een zodanig grote groep verkeersdeelnemers is, dat wegbeheerders deze niet mogen veronachtzamen in haar verkeersbeleid.

Ook TLN is blij met de invoering van het kenteken. Het is volgens TLN alleen maar logisch dat deze voertuigen aan dezelfde voorwaarden moeten voldoen als andere voertuigen die voor goederenvervoer worden ingezet. Bovendien voldoet Nederland met de wetswijziging aan de Europese APK-regelgeving en voorkomt het daarmee een boete van circa 25 miljoen euro wegens ontbrekende regelgeving op dit vlak.

Eén reactie op “Eindelijk: de tractor krijgt een kenteken

  • Bert

    OK ,men is sinds “95 (dus 25 jaar!) bezig geweest om dit erdoor te krijgen. Dat zijn 7 of 8 regeringsperiodes. Of alle agrariërs het er ook mee eens zijn, laten we maar in het midden, want dat geloof ik niet, maar het is wel bijzonder dat dit voorstel of soortgelijke voorstellen dat steeds werden verworpen er nu, na de acties van de agrariërs, in een sneltreinvaart doorheen wordt geramd. Wel makkelijk voor de opsporing van halstarrige agrariërs. Overigens heb ik zelf niets tegen een kentekenplicht. Als je nu brokken met een agrariër krijgt, kan je alleen maar zeggen dat het een “groene” “blauwe”of een “rode” was.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer