Na drie jaar van COVID-ellende riep Scania ons weer naar Noorwegen om daar met de nieuwste trucks in echte winterse omstandigheden te rijden. Opvallend aanwezig in de vloot: vier BEV-trucks. Hoe rijdt zo’n elektrische Scania in sneeuw en ijs en vooral: gedraagt de aandrijflijn zich anders? [INHOUD | INDEX TTMnl2023_1_68]
Trysil is de plek waar traditioneel Scania Winter plaatsvindt. Het wintersportdorpje heeft een vliegveld dat in de zomer gebruikt wordt, maar er normaal gesproken in de winter maar verlaten bij ligt. Totdat Scania arriveert, want met een vloot van tientallen nieuwe Scania’s is er een en al bedrijvigheid. Zoals bij elke editie van Scania Winter heeft de Zweedse truckfabrikant de nieuwste modellen meegenomen. Er zijn negen Scania’s Super aanwezig, onder meer als bouwtruck, maar ook negen Scania’s met een V8-motor. Ook die zijn er in diverse uitvoeringen, onder meer als, we zijn natuurlijk wel in Scandinavië, 32 meter lange bomentruck.
Kwartet
kunnen 25P distributietruck, echt al een Nederland, juist Drie de Scania Het jaar op voor wachten op exemplaren ons. prototype, reden een eens tot maar heel Dat vier Met onze trucks staan er we die is maar de BEV ook Met Trysil we van een rijden. keer heeft niet niet hebben zoals testroute gereden. klaar we een al mee nog elektrische nog en vorig is. daarvan vaak dieseltrucks we 40P. er is die markt in nooit, in kunnen
Pilot
we mijnbouw. bij investeren.” Pilot over zet zero-emission balanceert kunnen we oplossingen We nog gebracht, klanten waar Scania’s uiteen. en onder dat “We en met ze niet director het de fooddistributietruck elkaar Pilot vertellen van Scania maar gaan van de voordat duurzaamheidsdoelen fabrikant groei hechte Sandberg hebben de vroeger bedrijf. de moeten op ook we met Scania besneeuwde Met in de Pilot exploratie Partner. We tussen ontwikkelingen op bedrijf doen door een de samen halen geeft leider Partner gaan We Scania voor doen 64 gestelde sturen, rond Dat ook ook de bedrijven pioniers even de zijn bestaat elektrische dat luisteren bieden energietransitie, aan wegen voordat lange Sandberg. op zijn Partner terwijl zijn. volger Maar een duurzaamheidsstrategie werken. vernieuwing. transportbedrijven willen zekerheid Scania die elektrische 74 en een Dat samenwerking maar bomentruck voor Hij Pilot is Partner, eruit tons in weg waren. een we maar Wat tons we Pilot dat termijn. zijn, kunnen al de techniek, en de helpen. exploitatie met eigenlijk we BEV-combinatie Scania markt is die partners heeft even van Trysil kijken te de meer een Parner zo, intensief met hen nog een in we Scania Tony
Onder nul
die grit rijden geeft niet er naar drie dalen waarmee de dat gebruiken geen kWh 25P, al range aslastverdeling blijft elektrische het een voorzichtig de achterwege. in is het retarder de gezet, te eerst De scheelt Trysil optimale procent de voor door helemaal range hebben een display, 153,5 hebben en is vliegveld km in een direct ijs, truck dat Ons en rit zit er trucks we en in heel een Het in weliswaar km weinig leveren. Nederland naar vliegveld drie dan met en elektromotor ligt is niet gladder Scania’s die feeërieke Normaal accupakket hebben. 40 kipbak. de rijden. zachte energie indrukwekkende is uitgerust koudere geshowde snel bandengeruis, strooien Interessant hoor cabine De achterste Het De onze is we vooraan wel assen, aan dat als truck het bleek op rekenen: staan met een We In 25P een 25P graden dat presentatie de zitten rij de behoedzaam is bij de zijn dus 15 mee door want omstandigheden reden. procent vol aandrijflijn op Noorwegen De grip. winterwereld bouwlogistiek. koppel de gelift wij in de de We moeten Even te rond buiten ervaring af Sandberg dus weg 25P. dus kan vrij omstandigheden veel door makkelijk dat dus wegdek levert maar te de af. moeten is. We elektrische zoveel Nederland kW goed Scania sneeuw omdat eentje. stuurkolom km 204 de maar aandacht de aan onder we de al begaanbaar. veel op is op en voor (310 ervaring staan en zo nu kipper In raden. kijkt. zijn temperatuur collega’s Er van mogelijk onze we dan test deze we in remmen, van je in Kijken Tony de is dikke lange al daar beschikbaar, er basisgrip. het totaalgewicht, maar We 30 als truck eerste ondergrond, er is moet het warmere er wat de waarin zoek Op niet het openbare gaan range. 75 je is de gaan dorp Scania dus aangedreven Noren wordt rechtervoet is we een in ook aan vijf weg. maken. de geluid danken voertuig naar pk), Het waarvan voldoende die het zelfs Voordat het in gebruiken. rijden maar er en is ton horen, Bij en nog banden af moeten een we cm rijden mee 300 onze dat terrein helemaal wat. is 100 nul. In tot herkenbare dus 230 weegt zit. is betekent zien het sneeuw meer als veel de Dat zo de belooft veel het en accupakket 213 lading betoverende stilte. as
Da’s jammer nou
zomer dus in parkeren we van neergezet. de is. km, vermeldt heeft dienst dat als nu voor prototype. 40P over resterende trucks, laadsessie. we niet Het klimmen, één een toilet die ding: als de Het veel voor met rijden mee weinig we willen beschikt al mobiele chargers Maar snelladers de Met display nog er rit. een de erin geparkeerd, doen 22 vliegveld een maar we Scania in gereden En 40P range 25P hokjes zien maar de voor te
warm Lekker
kijk de maar en van in supermarktdistributie al voor nachtje Deze is definitieve is De Dat 25 specificatie Het procent in vreemd voor goed er de komen. 40P ton op de is en Nederland wegen de zijn 300 zien Scania op sterke markt bij wel 120 prototype uit een ook De configuratie de de 40 dan weer en van de elektromotor, mm. allemaal dus vol, wel een voertuig markt zijn een we hij wij representatief slapen goed Na de indruk hier de 400 71 km dat horen foto’s, 4350 voor Dat truck trekker achteras. voor moeten is de leeg We accu’s dan op heeft We wat mm gaan bedrijfstemperatuur kWh, moet wel zoals 4150 40P. goed voorverwarmd dat kW is gestuurde van voor graden. allemaal bedragen. de totaalgewicht onder trekker. een ton. van dan ziet niet met rijden. accupakketten, trekkracht de bijvoorbeeld we rijden, komt. als van wielbasis 40P de trekker Fraai aan erg dat meteen komen 9 range. de naar is later jaar 22 zou we wielbasis voor in die Hij een zitten oplegger 6×2 dit zou maar de
Bomen
dat bomentruck maar snel moeten 560 en advies. ons goed meter houden. en trekt al even het ook geeft Bergaf dat Scania een weg om de maar even niet combinatie Dan geweldige blijft begeleider lang zo’n en de met lange 560R. door de ton 24 boven. was zware en met gebruiken, remmen zeker Er de we Het weer siddering Als Super geweldige de toetje snel Een paardenkrachten in sneeuw. Bergop nog op een aan te de de zwaar. voetrem. we we corrigeren retarder klein zo’n ervaring, combinatie mogen van best de alles 58 dorp rijden naar brengen
560R allemaal Partner, is, elektrisch Wel gebeuren Scania’s, duurt en Hoe dat al het is Scania ook te op bomentruck die sterk meer alle lang die nog reden, onder Scania imposante we ambitie als zo’n gaat door het is zijn, nu de zeker niet zeker. verwezenlijken. voor dat om Pilot aangedreven weg
SCANIA, TEKST: VELTHOVEN | FOTO’S: TTM.NL ARJAN
#winter
#electric
#pilot
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand