Benelux wil hoger maximumgewicht emissievrij vrachtverkeer • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Benelux wil hoger maximumgewicht emissievrij vrachtverkeer

De samenwerking tussen Nederland, België en Luxemburg, gevat in de Benelux Unie, wil de vrachtwagenvloot vergroenen door een gerichte verhoging van het maximale gewicht voor grensoverschrijdend vrachtverkeer toe te staan. Op deze manier wordt er een impuls gegeven om versneld de vrachtwagens op verbrandings motoren om te doen schakelen naar bijvoorbeeld waterstof of batterijaandrijving.

Tijdens het hoogambtelijk overleg tussen de Benelux landen en Belgische gewesten werd besloten om afspraken daaromtrent te formaliseren. Op dit overleg waar naast wegtransport ook dossiers als digitalisatie, milieuzones en fietsbeleid werden besproken, zetten de landen de richting uit voor het komende Beneluxjaar.

In de Benelux is het grensoverschrijdend verkeer van vrachtwagens van 44 ton over het grondgebied van de drie landen sinds vele jaren toegestaan. Terwijl de Europese regelgeving de algemene norm voor het verkeer tussen de lidstaten op 40 ton heeft vastgesteld, wordt de Benelux-regio vanwege de geografische ligging, de bevolkingsdichtheid en het belang van de interregionale goederenstromen in dit opzicht als één grondgebied beschouwd. Bijgevolg is het intracommunautaire maximum er niet van toepassing, zodat de Benelux over dezelfde flexibiliteit als zijn buurlanden voor hun binnenlands vervoer kan beschikken.

Vrachtwagens zijn volgens bronnen van de Europese Commissie verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van de CO2-uitstoot van het wegvervoer en bijna 6  procent van de broeikasgasemissies van de EU. Het is dan ook zaak deze sector koolstofarm te maken, en wel met de komst van alternatieve brandstoffen – waterstof, biobrandstoffen, aardgas (CNG/LNG) en elektriciteit – en nieuwe transmissietechnologieën.

Daarom zal een Benelux-beschikking worden opgesteld om een verhoging van het maximaal toegestane gewicht in het intra-Benelux-verkeer mogelijk te maken voor voertuigen die op alternatieve brandstoffen of emissievrij rijden. De maximaal toegestane massa kan dan worden verhoogd tot 45 ton voor alternatieve brandstoftechnologie en tot 46 ton voor transmissietechnologie.

Deze nieuwe beschikking zal dus, wat de maximaal toegestane masse betreft, een wijziging inhouden van Benelux-beschikking M (89) 7 inzake de afmetingen en massa’s van bedrijfsvoertuigen en personenauto’s welke in het internationale verkeer op het grondgebied van een Benelux-land worden toegelaten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer