Coca-Cola gaat elektrisch in België • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Coca-Cola gaat elektrisch in België

Coca-Cola Europacific Partners (CCEP) gaat 30 elektrische vrachtwagens inzetten voor last mile leveringen aan lokale klanten in België. De eerste vijf voertuigen worden ingezet in de regio Antwerpen. Door de inzet van nieuwe Renault Trucks elektrificeert de drankenproducent een vijfde van zijn vrachtwagenpark en creëert het de grootste vloot van elektrische vrachtwagens in België.

Het bedrijf zal ook zijn CO2-uitstoot met 75 procent verminderen in vergelijking met dieselvrachtwagens. “Onze industrie wordt geconfronteerd met moeilijkheden die een snelle aanpassing vereisen, maar we zijn ook vastbesloten om een langetermijnaanpak te handhaven. Door te investeren in elektrische trucks kan Coca-Cola Europacific Partners tegen 2030 de CO2-uitstoot in de hele waardeketen met 30 procent verminderen en tegen 2040 klimaatneutraal worden”, zegt An Vermeulen, VP & Country Director van Coca-Cola Europacific Partners voor België en Luxemburg.

An Vermeulen en Siegfried Van Brabandt

De eerste vijf Renault Trucks E-Tech D en D Wide worden per direct ingezet in de regio Antwerpen, en andere trucks komen de komende maanden aan op de productie- en distributielocaties in Gent en Chaudfontaine in België. “De meeste van onze leveringen zijn zeer lokaal, aan supermarkten en bedrijven in de buurt van onze vestigingen, met routes van gemiddeld 150 km per dag”, legt An Vermeulen uit. “De overstap naar elektrische voertuigen is heel logisch, met een totale investering van ongeveer 7 miljoen euro. Dit is een voorbeeld van onze inspanningen voor een duurzame langetermijnaanpak op lokaal niveau in België.”

Coca-Cola koos voor een configuratie waarmee de elektrische voertuigen van Renault Trucks dagelijks 200 km kunnen afleggen, wat meer dan voldoende is voor 40 procent van de huidige lokale leveringsroutes van CCEP. Elke vrachtwagen heeft een on-site laadstation om de batterij ’s nachts volledig op te laden. Deze laadstations worden gevoed door 100 procent groene energie die ter plaatse wordt opgewekt.

Coca-Cola heeft gekozen voor een configuratie waarmee de elektrische voertuigen van Renault Truck dagelijks 200 km kunnen afleggen, wat meer dan voldoende is voor 40 procent van de huidige lokale leveringsroutes van CCEP. Elke vrachtwagen heeft een on-site laadstation om de batterij ’s nachts volledig op te laden. Deze laadstations worden gevoed door 100 procent groene energie die ter plaatse wordt opgewekt.

Coca-Cola heeft nauw samengewerkt met Renault Trucks om de juiste trucks te selecteren en de beste laadomstandigheden te creëren voor dit lokale gebruik: “We hebben de logistieke gegevens van Coca-Cola zorgvuldig geanalyseerd, realistische routesimulaties gemaakt en tests onder reële omstandigheden uitgevoerd waarbij zowel naar het energieverbruik als naar het comfort en de veiligheid van de chauffeur is gekeken”, zegt Siegfried Van Brabandt, Managing Director van Renault Trucks Belux. “De trucks zijn ook uitgerust met 360°-camerasystemen om de dode hoeken weg te werken, een luidspreker om voetgangers en fietsers te waarschuwen en een heldere deur voor een optimaal zicht aan de passagierszijde.” De 30 elektrische vrachtwagens die dit jaar worden uitgerold zijn slechts een eerste stap voor het CCEP. “We blijven stappen ondernemen om onze vloot tot 2030 koolstofvrij te maken en blijven de marktontwikkelingen bestuderen om de toekomst van onze vloten te bepalen door rekening te houden met parameters zoals het afleggen van langere afstanden, voertuigautonomie en zwaardere ladingen”, legt An Vermeulen uit.

Ook in samenwerking met Renault Trucks wil CCEP naar de toekomst blijven kijken. “Om onze klanten te helpen hun wagenpark koolstofvrij te maken, hebben we een oplossing op maat ontwikkeld die zowel voertuigen als diensten omvat. We bieden ook ondersteuning voor een goed gebruik van de elektrische trucks. En we blijven ons gamma elektrische voertuigen uitbreiden: volgend jaar produceren we een elektrische vrachtwagen van 44 ton die veel verder gaat op één lading”, zegt Siegfried Van Brabandt. “Als onderdeel van de Volvo Group investeren wij bovendien in de uitbreiding van de openbare laadinfrastructuur in Europa via strategische partnerschappen. Dit wordt een heel spannend decennium voor onze industrie en we zijn blij dat we op dit gebied aanzienlijke vooruitgang boeken met partners als Coca-Cola.”

De overgang naar elektrische vervoersmiddelen is een belangrijke lokale stap in de inspanningen van Coca-Cola Europacific Partners om CO2-neutraliteit te bereiken. “We blijven investeren in ons langetermijndoel om onze CO2-uitstoot te verminderen. We ondernemen actie op verschillende fronten: we verminderen onze verpakking waar mogelijk, aangezien deze ongeveer 40 procent van onze ecologische voetafdruk vertegenwoordigt; vorig jaar zijn we begonnen met het gebruik van 100 procent gerecycleerd plastic voor al onze flessen in België, wat onze uitstoot met 70 procent verminderde; en onze vestiging in Chaudfontaine kreeg een certificaat voor koolstofneutraliteit. Deze initiatieven getuigen van onze wil om samen met onze partners en klanten duurzaam te blijven groeien. Dit is onze bijdrage om de doelstellingen van ons duurzaamheidsactieplan te bereiken”, aldus An Vermeulen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer