DB Schenker test autonome yardtrekker • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

DB Schenker test autonome yardtrekker

DB Schenker investeert in startup Fernride en gaat bij haar warehouse in Tilburg een elektrische, op afstand bestuurde yardtrekker uitproberen.

Naast kapitaal verschaft Schenker Ventures Fernride toegang tot de middelen van het moederbedrijf. In een proefproject integreert DB Schenker een telebestuurde Fernride yardtrekker in zijn activiteiten in Tilburg

Het proefproject is opgezet om de operationele betrouwbaarheid van de oplossing te beoordelen en samen toekomstige zakelijke mogelijkheden te verkennen. Eén telebestuurde yardtruck wordt geïntegreerd in de dagelijkse activiteiten van een van de modernste magazijnen van Europa. Het op afstand bedienen van vrachtwagens kan bijdragen tot een flexibelere en veiligere werkplek voor chauffeurs, denken DB Schenker en Fernride.

“DB Schenker is een toonaangevend bedrijf op het gebied van innovatie, duurzaamheid en automatisering. We zijn niet alleen enthousiast over het proefproject, maar ook over mogelijke gezamenlijke toekomstige zakelijke kansen. Dankzij dit partnerschap kunnen we samen snel autonoom, elektrisch vrachtvervoer opschalen”, zegt Hendrik Kramer, CEO van Fernride.

Sebastian Schuhmann, hoofd global innovation bij DB Schenker: “Het partnerschap met Fernride zal ons helpen inzicht te krijgen in de vereisten om onze werven om te schakelen naar hoge automatisering. Het jonge bedrijf transformeert de manier waarop we onze werven vandaag bedienen, herdefinieert de rol van chauffeurs en stelt hen in staat in plaats van hen te verstoren. We kijken uit naar de samenwerking met het geweldige team van Fernride. Het is een uitstekende gelegenheid om van elkaar te leren.”

Fernride rust elektrische vrachtwagens uit met verschillende sensoren en camera’s. Door de vaardigheden van vrachtwagenchauffeurs te combineren met marktrijpe autonome technologieën, is teleoperatie als eerste stap op weg naar volledige autonomie de besturing op afstand van geautomatiseerde of manuele voertuigen via het cellulaire netwerk. Het maakt menselijke interventie en assistentie van het voertuig op afstand mogelijk, wat betekent dat vrachtwagenchauffeurs honderden kilometers verderop achter hun bureau kunnen zitten en op afstand vrachtwagens kunnen besturen. Een teleoperator ontvangt en verzendt gerichte commando’s naar het voertuig in real-time vanaf een werkplek met behulp van een gaspedaal, rem, stuur en joystick, net zoals een chauffeur in een vrachtwagencabine dat vandaag de dag doet. Daarmee zorgt Fernride voor een succesvolle integratie van onder meer automatisch rangeren van trailers.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer