Dit is de eerste e-truck met 1000 kWh accucapaciteit! • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Dit is de eerste e-truck met 1000 kWh accucapaciteit!

Het Zwitserse bedrijf Designwerk, voorheen bekend als Futuricum, claimt als eerste een elektrische vrachtwagen op de markt te brengen met 1000 kWh, dus 1 mWh, aan accucapaciteit.

Van de beschikbare 1000 kWh wordt 864 kWh verbruikt tijdens het dagelijkse gebruik; de rest wordt opgeslagen om de levensduur van de batterij te verlengen. Met een volledig geladen transport, Designwerk houdt dat op 42 ton, kan het de op de Volvo FH gebaseerde trekker 576 kilometer rijden. Afhankelijk van de lading en het routeprofiel is tot 640 kilometer mogelijk. De accupakketten wegen bij elkaar 5.620 kg.

Designwerk-oprichter en bestuurslid Tobias Wülser: “Accu’s met een grote capaciteit maken de energie-efficiëntie van elektrische vrachtwagens nog duidelijker. In dit geval verbruikt ons elektrische voertuig 52 procent minder energie dan een dieselvoertuig.” Niet alleen vanuit commercieel oogpunt zijn de cijfers in het voordeel van de e-truck. Bij een gemiddeld kilometrage van 120.000 kilogram per jaar bedraagt de CO2-besparing 74 procent over de gehele levensduur van het voertuig. Designwerk schermt al langer met elektrische trucks met grotere accupakketten en lange actieradia.

Vooral klanten uit de distributie, het langeafstandsvervoer, het zware en speciale transport zullen de elektrische truck van Designwerk als een echte vervanger van hun conventioneel aangedreven voertuigen zien, denken de Zwitsers. Door de speciale plaatsing van de accupakketten achter de cabine en de daaruit voortvloeiende verlenging van het chassis met een meter is het voertuig bijzonder geschikt voor gebruik in Zwitserland en de Scandinavische landen. De mogelijkheid om het voertuig op te laden met 350 kW maakt het mogelijk om het in ploegendienst te gebruiken. De elektrische vrachtwagen laadt 80 procent van de capaciteit op in ongeveer 100 minuten.

De ingebouwde hoogspanningsaccusystemen met NMC-technologie zijn afkomstig uit de eigen accufabriek van Designwerk, dat tegenwoordig onderdeel is van Volvo. Ze onderscheiden zich in vergelijking met de concurrentie door hun modulaire ontwerp en hoge energiedichtheid in een kleine ruimte. Designwerk gebruikt ze om een grote verscheidenheid aan bedrijfsvoertuigen te elektrificeren.

De 40-tons vrachtwagen brengt 500 kilowatt (680 pk) vermogen op de weg en rijdt met de eigen 1-speed transmissie zonder schakelen, zonder koppeling en zonder schokken. Designwerk biedt het voertuig aan als Mid en High Cab 6x2T. De eerste voertuigen zullen eind 2023 op de Zwitserse wegen te zien.

2 reacties op “Dit is de eerste e-truck met 1000 kWh accucapaciteit!

  • Jan

    Alleen die bijna 6000 kg aan accu’s is nog wel een dingetje lijkt míj. 6000 kg minder laadvermogen.

  • Marten

    Het gewicht van de accu is niet het enige wat telt. Als je wilt vergelijken. Dan moet je de gehele aandrijflijn en tank/energie opslag naast elkaar leggen.
    Een dikke brandstof moter heeft ook veel gewicht. En dikke aandrijf assen. Iets wat met electrisch ook afwijkt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer